Rajanylityksiä tarvitaan : Kohti työelämälähtöisempää koulutusta
Mellblom, Erja; Turkki, Satu (2008-05-14)
Mellblom, Erja
Turkki, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213600009-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213600009-0
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena on perehtyä työelämälähtöiseen koulutukseen, joka perustuu yrityksen osaamistarpeisiin ja siellä toimivien henkilöiden osaamiseen. Työssä käsitellään ammattitaitovaatimusten muuttumista, osaamisen tunnistamista ja tunnustamista sekä osaamisen hallintaa. Tämä työ perustuu kirjallisuuteen. Tässä työssä rajanylityksillä tarkoitetaan yritysten ja koulutusorganisaatioiden yhteistyön kehittämistä ammattitaitovaatimusten muutosten mukaisiksi. Yritysten tarpeiden huomioiminen koulutuksen suunnittelussa tukee yritysten strategisten tavoitteiden toteutumista. Monipuolisuutta aikuisten koulutusmuotoihin ja oppimisympäristöihin tarvitaan nopeasti. Kehittämistyössä henkilöstön osaamisen kehittämistyö jakautuu osaamistarpeiden selvittämiseen ja kehittämiseen. Yrityksissä osaamisen tarpeet liittyvät liiketoimintastrategiaan ja olemassa olevaan sekä tulevaan osaamistarpeeseen. Henkilöstön osaamistarpeiden kehittämistyö edellyttää osaamistarpeiden selvittämistä ja tarpeiden mukaista koulutusta. Tämä osaamisen hallinta on työelämän ja koulutuksen yhteinen haaste. Työelämälähtöisessä koulutuksessa keskeisenä nähdään yrityksen henkilöstön osaamisen kehittämistyö ja koulutuksen henkilökohtaistaminen. Varsinainen henkilöstökoulutus on edelleen yritysten itsensä vastuulla, mutta uutta yhteistyötä tarvitaan. Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen avulla voidaan muodostaa henkilökohtaiset opinpolut. Opinpolut tulisi rakentaa tunnistetun osaamisen varaan henkilökohtaisen tarpeen mukaisiksi. Koulutusratkaisuina ammattitaidon kehittämisessä nähdään vaihtovalmennus ja verkko-opiskelu. Vaihtovalmennuksessa työssä olevat voivat päivittää osaamistaan ja työttömät pääsevät opiskelemaan. Verkko-oppiminen mahdollistaa joustavan ajasta ja paikasta riippumattoman koulutuksen.