"Miksi ravintolakokin pitää osata tarjoilla?" : ammattiin opiskelevien nuorten orientointi ammattitaidon oppimiseen
Arkilahti, Kati (2007-05-03)
Arkilahti, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183456855-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183456855-9
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen päätavoitteena oli luoda malli, jonka avulla hotelli- ja ravintola-alan nuoret opiskelijat pystyvät jäsentämään selvästi suorittamansa tutkinnon rakenteen ja siihen kiinteästi liittyvät alan ammattitaitovaatimukset. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen piiriin kuuluvaa toimintatutkimusta. Havainnoinnin, teemahaastattelujen ja avointen keskustelujen avulla selvitettiin, miten opiskelijoita orientoidaan tällä hetkellä ammattitaidon oppimiseen ja miten opiskelijoita voisi orientoida nykyistä havainnollisemmin ja motivoivammin. Kehittämishankkeen tuloksena luotiin havainnollinen orientointimalli, joka koostuu orientaatiokaavioista ja niihin kiinteästi liittyvistä hotelli- ja ravintola-alan ammattitaitovaatimuksista. Ammattitaidon oppimisen orientointimallia voidaan käyttää nuorten opiskelijoiden alkuorientoinnissa ja yksittäisten opintojaksojen orientoinnissa läpi koko kolmivuotisen opiskeluajan. Ammattitaidon oppimisen orientointimallia voidaan hyödyntää opiskelijoiden orientoinnin ohella useissa muissakin yhteyksissä. Se on käyttökelpoinen työkalu mm. keikkaopettajien perehdytyksessä ja työelämälle suunnatuissa ammattiosaamisen näyttöjen järjestämiskoulutuksissa. Ammattitaidon oppimisen orientointimallille on tilaus oppilaitoksissa. Se koettiin kokonaisuutta tukevaksi, tarpeelliseksi ja havainnolliseksi työkaluksi opiskelijoiden orientointiin. Avainsanat (asiasanat) ammatillinen kehitys, ammattitaito, hotelli- ja ravintola-alan opetussuunnitelma, motivaatio, opetussuunnitelma, opettaminen, oppiminen, orientaatioperusta, orientointi, osaaminen, kognitiivinen oppimiskäsitys, konstruktiivinen oppimiskäsitys