Kroppatreffit Kuopion konservatoriossa : tanssin perusopetuksen fyysiset liikevaatimukset
Kinnari, Reetta; Lydman, Sonja (2010-02-15)
Kinnari, Reetta
Lydman, Sonja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2010-02-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1266233832-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1266233832-7
Tiivistelmä
Opinnäytteessä analysoidaan Kuopion konservatorion tanssikoulun alkeis- ja perustason opetussuunnitelmien liikelistojen fyysisten sisältöjen toistuvuutta ja vaadittujen ominaisuuksien testaamista Kroppatreffeillä. Kroppatreffit ovat osa Savonia-ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelijoiden harjoittelua. Projektissa kartoitetaan opetussuunnitelmasta tietyt voima- ja liikkuvuusvaatimukset, joiden puute yksittäisenä ominaisuutena voi estää oppilasta harjoittelemasta kyseistä liikettä ja näin ollen toteuttamasta opetussuunnitelmaa. Projektissa haetaan suuntausehdotuksia Kroppatreffeille, jotta ne soveltuisivat optimaalisemmin tanssikoulun perusopetuksen oppilaille. Lisäksi projekti auttaa tekijöitään tiedostamaan anatomisia faktoja opetustyössään. Työ on pedagogisen opinnäytetyön lisäksi Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion Musiikki- ja Tanssiakatemian opinnäytetyö. Opetussuunnitelmien liikesuuntien määrälliset painotukset on kerätty taulukoiksi. Tarkoituksena on havainnollistaa liikkeiden vaatimat lihasten liikkuvuus- ja voimaominaisuudet mahdollisimman selkeästi. Lisäksi menetelminä on käytetty havainnointia ja haastattelua, jotka taulukoiden ohella helpottivat Kroppatreffien muutosehdotusten tekoa. Projekti on aloitettu vuoden 2008 keväällä. Tanssin harrastamiseen kuuluu tanssituntien lisäksi omatoimista kehonhuoltoa, johon Kroppatreffeillä pyritään kannustamaan. Kroppatreffien testistöt olisi suunnattava tanssin harrastajia ajatellen, esimerkiksi opinnäytteen taulukoiden painotuksien mukaan. Opinnäytteen pohjalta testeistä olisi enemmän hyötyä, mikäli Kroppatreffit olisivat ennen murrosiän alkamista. Näin huomioitaisiin lapsen herkkyyskaudet ja kehonhuoltorutiineihin oppiminen ennen murrosiän ylläpitovaihetta. Kroppatreffien yksilötestauksien muuttamisella pienryhmätuokioiksi saataisiin oppilaat testitilanteessa aktiivisemmiksi kehonsa havainnoijiksi, mikä voisi parantaa motivaatiota omatoimista kehonhuoltoa kohtaan. Kroppatreffien testausten ja niiden tulosten hyödynnettävyyden parantamiseksi Kroppatreffit pitäisi suunnata tanssin perusopetuksen oppilaille ja saada lähemmäksi tanssin harrastajan arkea.