Opinto-ohjaajan työnkuvan ja ohjauksen kehittämisen tarkastelua Savon ammatti- ja aikuisopiston sosiaali- terveys- ja liikunta-alan Kuopion Sairaalakadun yksikössä
Holopainen, Päivi (2008-11-25)
Holopainen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235730873-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1235730873-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tarkastella opinto-ohjaajan työnkuvaa ja ohjauksen kehittämistä Savon ammatti- ja aikuisopiston sosiaali- terveys- ja liikunta-alan Kuopion Sairaalakadun yksikössä. Menetelmänä käytettiin kokemusperäistä havainnointia ja sen reflektointia. Savon ammatti- ja aikuisopiston sosiaali- terveys- ja liikunta-alan Sairaalakadun yksikkö tarjoaa nuorisoasteen koulutusta ja aikuiskoulutusta sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa, lääkealan perustutkinnossa. Koulutuksia on tarjolla myös oppisopimuskoulutuksena ja työvoimakoulutuksena. Lisäksi järjestetään monipuolista ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta, ammattitutkintoihin ja erikoisammattitutkintoihin tähtäävää koulutusta. Kuntayhtymän toimintasääntö, pedagoginen strategia, opetussuunnitelman perusteet, yhteinen opintoohjaussuunnitelma ja toimialuekohtainen opinto-ohjaussuunnitelma määrittelevät puitteet Sairaalakadun yksikön opinto-ohjaukselle. Ohjaus perustuu holistiseen dialogiseen ohjausmalliin. Kehittämishankkeessa tarkastellaan opinto-ohjaajan työnkuvaa ja sen toteutumista suhteessa voimassaoleviin reunaehtoihin. Haasteena opinto-ohjaajien työssä oli suuri opiskelijamäärä, opiskelijoiden heterogeenisuus koulutustarjonnan monipuolisuus suhteessa opinto-ohjauksen resursseihin. Kehittämiskohteiksi nousivat ohjauksen yhteisen määrittelyn tarve työyhteisössä, yksikkökohtaisen ohjauksen työryhmän perustaminen, opinto-ohjaajien päätoimisuus, kuraattoripalveluiden saatavuuden lisääminen, ammatinohjaajien vakinaistaminen ja määrän lisääminen. Ohjauksen kehittäminen vaatii opinto-ohjaajien ja ryhmänohjaajien välisen yhteistyön vahvistamista. Opinto-ohjaajan työaikaresurssien riittävyys suhteessa opiskelijamäärään ja työn sisällöllisiin erityispiirteisiin mahdollistaisi työn painopisteen suuntaamisen ohjaukseen ja nivelvaiheisiin, ohjauksen koordinointiin ja kehittämiseen yksikössä. Kehittämisehdotuksia voidaan hyödyntää oppilaitoksen ohjausta ja opinto-ohjaajan työnkuvaa ja resursointia