Kokemuksia kolmannen sektorin ja matkailuyritysten välisistä yhteistyöongelmista
Bernal, Felisa-Maria; Toivanen, Tytti-Susanna (2010)
Bernal, Felisa-Maria
Toivanen, Tytti-Susanna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101513731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101513731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selvitystyö ongelmista, joita kolmannen sektorin mukana olo matkailutuotteessa on herättänyt. Tutkimuksessa perehdyttiin kolmannen sektorin toimijoiden ja matkailuyritysten sekä myyjäorganisaatioiden välisiin yhteistyöongelmiin kolmessa pilottikylässä; Himos-kylissä, Syvänniemessä ja Vuonislahdessa. Tutkimuksessa kolmannella sektorilla tarkoitettiin erilaisia vapaaehtoisperiaatteella toimivia yhdistyksiä ja seuroja. Opinnäytetyön toimeksianto saatiin Lomalaidun Ry:ltä ja se on osa valtakunnallista teemapohjaista kylämatkailun kehittämishanketta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisiin menetelmiin kuuluvaa teemahaastattelua, jotka suoritettiin kussakin kylässä paikan päällä tammikuussa 2010. Lisäksi tutkimuksessa jouduttiin suorittamaan yksi puhelinhaastattelu ja yksi sähköpostihaastattelu. Toimeksiantaja oli etukäteen valinnut haastateltavat henkilöt, joista 3 oli kolmannen sektorin toimijoita, 3 yrittäjiä ja 3 myyntiorganisaatioiden palveluksessa olevia henkilöitä. Tallensimme kunkin haastattelun myöhempää litterointia ja analysointia varten.
Keskeisintä tutkimuksessa oli yhteistyössä syntyneiden ongelmien kartoitus, jotta kolmannen sektorin toimintaa osattaisiin kehittää oikeaan suuntaan valtakunnallisen kehittämishankkeen puitteissa. Opinnäytetyön alkuosassa on esitelty tutkimuksen kannalta relevanttia aikaisempaa kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Tutkimustuloksissa ongelmia käsiteltiin kunkin edustajan näkökulmasta ja havainnollistamisen helpottamiseksi ongelmat listattiin taulukkoon. Suurin osa haastatteluissa esiin tulleista ongelmista oli samoja kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Ongelmiksi koettiin mm. talkootyö, sitoutuneisuus, ajan puute sekä hyödyn toispuoleinen jakautuminen. Uusina ongelmina esiin nousivat markkinointi, yhdistystoiminnan hitaus sekä turvallisuus ja vastuunkanto.
Tutkimusta oli mielenkiintoista tehdä ja vierailu pilottikylissä selvensi käsitystä kylämatkailusta. Uskomme työmme edesauttavan organisaatioiden välisen yhteistyön kehittämistä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivisiin menetelmiin kuuluvaa teemahaastattelua, jotka suoritettiin kussakin kylässä paikan päällä tammikuussa 2010. Lisäksi tutkimuksessa jouduttiin suorittamaan yksi puhelinhaastattelu ja yksi sähköpostihaastattelu. Toimeksiantaja oli etukäteen valinnut haastateltavat henkilöt, joista 3 oli kolmannen sektorin toimijoita, 3 yrittäjiä ja 3 myyntiorganisaatioiden palveluksessa olevia henkilöitä. Tallensimme kunkin haastattelun myöhempää litterointia ja analysointia varten.
Keskeisintä tutkimuksessa oli yhteistyössä syntyneiden ongelmien kartoitus, jotta kolmannen sektorin toimintaa osattaisiin kehittää oikeaan suuntaan valtakunnallisen kehittämishankkeen puitteissa. Opinnäytetyön alkuosassa on esitelty tutkimuksen kannalta relevanttia aikaisempaa kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Tutkimustuloksissa ongelmia käsiteltiin kunkin edustajan näkökulmasta ja havainnollistamisen helpottamiseksi ongelmat listattiin taulukkoon. Suurin osa haastatteluissa esiin tulleista ongelmista oli samoja kuin aikaisemmissa tutkimuksissa. Ongelmiksi koettiin mm. talkootyö, sitoutuneisuus, ajan puute sekä hyödyn toispuoleinen jakautuminen. Uusina ongelmina esiin nousivat markkinointi, yhdistystoiminnan hitaus sekä turvallisuus ja vastuunkanto.
Tutkimusta oli mielenkiintoista tehdä ja vierailu pilottikylissä selvensi käsitystä kylämatkailusta. Uskomme työmme edesauttavan organisaatioiden välisen yhteistyön kehittämistä.