Valmistuvien sairaanhoitajien tiedot ja taidot nestehoidosta
Haapala, Niina (2010)
Haapala, Niina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101913824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010101913824
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on valmistuvien sairaanhoitajien tiedot ja taidot nestehoidosta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa kyselyllä millaiset ovat valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden tiedot ja taidot nestehoidossa, sekä mitkä ovat opiskelijoiden käytännön kokemukset heidän omista nestehoidon toteuttamiseen liittyvistä tiedoista ja taidoista. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Satakunnan ammattikorkeakoulun Porin yksikön -07 aloittaneilta sairaan- ja terveydenhoidonopiskelijoilta maaliskuussa 2010. Lomakkeita jaettiin 56 kappaletta, joista hyväksyttiin 54 kappaletta.
Tutkimusaineisto analysoitiin Microsoft Exel-pohjaisella Tixel-ohjelmalla. Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden tiedot ja taidot i.v-nestehoidosta osoittautuivat puutteellisiksi. Saatujen tulosten perusteella opiskelijat kokivat hallitsevansa kohtalaisesti nestehoidon toteutuksen ja parhaiten nestehoitoa saavan potilaan tarkkailun ja nestetasapainon laskemisen. Heikoimmin opiskelijat kokivat osaavansa eri infuusionesteiden käyttötarkoituksen ja perifeerisen laskimon kanyloinnin. Opiskelijat kokivat kuitenkin tarvitsevansa vielä lisää teoria opetusta käytännön harjoitusta nestehoidon toteutuksesta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehittämään vapaavalinnaisia/suuntaavia ammattiopintoja, joiden avulla opiskelijat voivat lisätä nestehoidon tieto- ja taito pohjaa ennen siirtymistä työelämään. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös työelämässä, kehittämällä täydennyskoulutusta i.v- nestehoidosta jo valmistuneille sairaanhoitajille.
Tutkimusaineisto analysoitiin Microsoft Exel-pohjaisella Tixel-ohjelmalla. Valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden tiedot ja taidot i.v-nestehoidosta osoittautuivat puutteellisiksi. Saatujen tulosten perusteella opiskelijat kokivat hallitsevansa kohtalaisesti nestehoidon toteutuksen ja parhaiten nestehoitoa saavan potilaan tarkkailun ja nestetasapainon laskemisen. Heikoimmin opiskelijat kokivat osaavansa eri infuusionesteiden käyttötarkoituksen ja perifeerisen laskimon kanyloinnin. Opiskelijat kokivat kuitenkin tarvitsevansa vielä lisää teoria opetusta käytännön harjoitusta nestehoidon toteutuksesta.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehittämään vapaavalinnaisia/suuntaavia ammattiopintoja, joiden avulla opiskelijat voivat lisätä nestehoidon tieto- ja taito pohjaa ennen siirtymistä työelämään. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös työelämässä, kehittämällä täydennyskoulutusta i.v- nestehoidosta jo valmistuneille sairaanhoitajille.