Going viral within the Finnish music industry
Peltola, Toni (2010)
Peltola, Toni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060811755
Tiivistelmä
Sosiaalisten medioiden kasvun myötä palvelut kuten Facebook ja MySpace ovat määritelleet uuden vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen monella eri tapaa. Ihmiset tahtovat jakaa
omat elämäntyylinsä, unelmansa, kiinnostuksensa kohteet ja saavuttaa samalla uusia kontakteja. Tämä tarjoaa yritykselle suuret ja halvat resurssit, joita on helppo käyttää hyödyksi
markkinoinnin kannalta uusin tavoin, jotka on erityisesti räätälöity Internetiä ajatellen.
Tämä tutkimusprojekti on suunnilteltu tuomaan uusia näkökulmia siihen kuinka viraalimarkinointia voisi hyödyntää näiden sosiaalisten ilmiöiden kautta kotimaisten musiikkialan yritysten toimintaan. Viraalimarkkinointi on terminä kohtuullisen uusi. Kyse on pohjimmiltaan ilmiöstä, joka on
jalostettu eteenpäin suusta-suuhun -markkinoinnista, mutta sanottujen sanojen sijaan viesti välitetään näppäimistöjen, kuvien, äänien ja videon kautta. Tämä hyvin edullinen tapa on tutkittu Firebox Agency -yrityksen kautta, jonka markkinointimenetelmiä tarkastelemalla opitaan ymmärtämään, arvioimaan ja analysoimaan esimerkkitapausten sisältämät viraalimarkkinoinnin eri puolet.
Tulokset näyttävät, että viraalimarkkinointi on yksinkertainen tapa, joka vaatii asiantuntemusta ja
ymmärrystä markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta ja siihen liitettävästä kohderyhmästä. Tämän kautta pystytään saavuttamaan tyydyttävät lopputulokset. Firebox Agency'n kannalta tämä on kustannustehokas tapa saavuttaa tunnettuutta, mikä yrityksen alkuvaiheissa todetaan
tärkeämmäksi kuin taloudelliset tuotot.
omat elämäntyylinsä, unelmansa, kiinnostuksensa kohteet ja saavuttaa samalla uusia kontakteja. Tämä tarjoaa yritykselle suuret ja halvat resurssit, joita on helppo käyttää hyödyksi
markkinoinnin kannalta uusin tavoin, jotka on erityisesti räätälöity Internetiä ajatellen.
Tämä tutkimusprojekti on suunnilteltu tuomaan uusia näkökulmia siihen kuinka viraalimarkinointia voisi hyödyntää näiden sosiaalisten ilmiöiden kautta kotimaisten musiikkialan yritysten toimintaan. Viraalimarkkinointi on terminä kohtuullisen uusi. Kyse on pohjimmiltaan ilmiöstä, joka on
jalostettu eteenpäin suusta-suuhun -markkinoinnista, mutta sanottujen sanojen sijaan viesti välitetään näppäimistöjen, kuvien, äänien ja videon kautta. Tämä hyvin edullinen tapa on tutkittu Firebox Agency -yrityksen kautta, jonka markkinointimenetelmiä tarkastelemalla opitaan ymmärtämään, arvioimaan ja analysoimaan esimerkkitapausten sisältämät viraalimarkkinoinnin eri puolet.
Tulokset näyttävät, että viraalimarkkinointi on yksinkertainen tapa, joka vaatii asiantuntemusta ja
ymmärrystä markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta ja siihen liitettävästä kohderyhmästä. Tämän kautta pystytään saavuttamaan tyydyttävät lopputulokset. Firebox Agency'n kannalta tämä on kustannustehokas tapa saavuttaa tunnettuutta, mikä yrityksen alkuvaiheissa todetaan
tärkeämmäksi kuin taloudelliset tuotot.