Hur förebygger man mobbning på daghem?
Holm, My; Rönnberg, Carina (2010)
Holm, My
Rönnberg, Carina
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112214987
Tiivistelmä
Mobbning är ett fenomen som redan börjar synas bland småbarn, allt från att de lämnar någon utanför leken till att de säger elaka saker till varandra. Vi har utfört en litteraturstudie där vi vill få reda på hur man på daghem kan jobba för att förebygga mobbning och få reda på vad för slags konkreta arbetsmetoder man kan använda sig av. Våra metoder har varit att hitta litteratur som är kopplad till förebyggande arbetsmetoder mot mobbning. För att sedan kunna förankra arbetet till hur det verkligen fungerar på daghem, har vi valt att ta del av olika daghems likabehandlingsplaner som är publicerade på Internet, där det ingår hur de jobbar för att förebygga mobbning på deras daghem. Vi har sedan gjort en innehållsanalys där vi tematiserat den teori vi hittat. Vi har även jämfört den teori vi hittat i litteraturen med de metoder som vi hittat i likabehandlingsplanerna för att se om vi har kommit fram till samma resultat som de. Vårt resultat är att man både i teorin och i likabehandlingsplanerna betonar samma värderingar inom personalen, fostringsgemenskap, att pedagogen känner barngruppen väl och lekar och rollspel som viktiga metoder för att förebygga mobbning. Bullying is something that already shows among small children, everything from that they exclude someone when playing to saying mean things to each other. We have done a literature study where we wanted to find out how you can work in kindergarten to prevent bullying. Our methods have been to find literatures that have a connection with preventive working methods against bullying. Then, to see how it works in real life in kindergarten, we´ve chosen to use kindergarten equality plans that are published on the Internet, where it shows how they work to prevent bullying. Then we made a content analysis and put all the theory in to the themes´ that we´ve found. We´ve also compared the theory that we found in the literature with the equality plans to see if the results match. Our results shows that both the theory and the equality plans underline the same values, mentioning the staff, co-operation with parents, the pedagogue knowing her/his group well and playful work methods as important methods to prevent bullying.