Opettajien työn vaativuuden arviointi Seinäjoen koulutuskuntayhtymässä
Toppari, Jenni (2010)
Toppari, Jenni
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315107
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315107
Tiivistelmä
Opettajien työn vaativuuden arviointi otettiin käyttöön Seinäjoen koulutuskuntayhtymässä ensikerran vuonna 2007 kunnallisen opetusalan virka- ja työehtosopimuksen (OVTES) uudistuksen myötä. Palkkausjärjestelmät ovat lisääntyneet merkittävästi 2000-luvulla ja työn vaativuuden arviointi kuuluu keskeisesti nykyisiin palkkausjärjestelmiin. Työn vaativuuden arvioinnin tarkoituksena on määritellä mahdollisimman oikeudenmukainen palkka tehtävän vaativuuden mukaan. Lähtökohtana on, että mitä vaativampi työ sen suurempi palkka.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hyvin työn vaativuuden arvioinnin tavoitteet ja arviointiprosessi on toteutunut Seinäjoen koulutuskuntayhtymässä. Tutkimuksessa on tarkasteltu, miten onnistuneeksi Koulutuskeskus Sedun opettajat kokevat koulutuskuntayhtymän työn vaativuuden arvioinnin. Tutkimuksen kohderyhmään kuului opettajat, joille on tehty työn vaativuuden arviointi vuoden 2007 aikana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kohderyhmänä oli 246 koulutuskeskus Sedun opettajaa ja vastausprosentiksi muodostui 41,4 %. Tutkimus osoitti, että vastaajilla oli hyvin eriäviä mielipiteitä työn vaativuuden arviointiprosessin onnistumisesta. Vastaajat olivat usein joko samaa mieltä tai eri mieltä prosessista ja sen vaikutuksista. Vastaajat kokivat, että tehtävänkuvauskeskustelut olivat hyödyllisiä ja sen kautta tehtävänkuva on tarkentunut. Negatiivista palautetta tuli tiedotuksen vähyydestä, arvioinnin aiheuttamasta eriarvoisuudesta ja arvioinnin vähäisistä vaikutuksista. Kyselylomakkeessa olleiden väittämien saamien keskiarvojen perusteella voidaan sanoa, että opettajien mielestä työn vaativuuden arviointiprosessi on onnistunut kohtuullisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten hyvin työn vaativuuden arvioinnin tavoitteet ja arviointiprosessi on toteutunut Seinäjoen koulutuskuntayhtymässä. Tutkimuksessa on tarkasteltu, miten onnistuneeksi Koulutuskeskus Sedun opettajat kokevat koulutuskuntayhtymän työn vaativuuden arvioinnin. Tutkimuksen kohderyhmään kuului opettajat, joille on tehty työn vaativuuden arviointi vuoden 2007 aikana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Kohderyhmänä oli 246 koulutuskeskus Sedun opettajaa ja vastausprosentiksi muodostui 41,4 %. Tutkimus osoitti, että vastaajilla oli hyvin eriäviä mielipiteitä työn vaativuuden arviointiprosessin onnistumisesta. Vastaajat olivat usein joko samaa mieltä tai eri mieltä prosessista ja sen vaikutuksista. Vastaajat kokivat, että tehtävänkuvauskeskustelut olivat hyödyllisiä ja sen kautta tehtävänkuva on tarkentunut. Negatiivista palautetta tuli tiedotuksen vähyydestä, arvioinnin aiheuttamasta eriarvoisuudesta ja arvioinnin vähäisistä vaikutuksista. Kyselylomakkeessa olleiden väittämien saamien keskiarvojen perusteella voidaan sanoa, että opettajien mielestä työn vaativuuden arviointiprosessi on onnistunut kohtuullisesti.