Vastaanottokeskus monikulttuurisena työyhteisönä : Keskuksen nopean käynnistämisen tuomat haasteet perehdytykselle
Rauta, Pasi (2010)
Rauta, Pasi
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315117
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata vastaanottokeskusta monikulttuurisena työyhteisönä sekä kuvata vastaanottokeskuksen nopean käynnistämisen tuomia haasteita perehdytykselle. Tavoitteena on korostaa perehdytysprosessin merkitystä, perehdytyksen suunnitelmallisuutta, sekä perehdytyskansion tarpeellisuutta vastaanottokeskuksen monikulttuurisessa työyhteisössä. Tutkimukseni pohjautuu henkilökohtaisiin kokemuksiin monikulttuurisuuden luomista haasteista Kemin vastaanottokeskuksen käynnistämisvaiheessa, sekä perehdytyksen määritelmään.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Perehdyttäminen on tärkeimpiä työpaikalla toteutettavia koulutusmuotoja. On todistettu, että perehdytyksellä on positiivinen vaikutus työn tuloksiin, työmotivaatioon, työyhteisön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen. Perehtyminen on monivaiheinen oppimisprosessi, jonka tarkoituksena on oman työnkuvan ja organisaation toiminnan ymmärtäminen, sekä työsuoritusten kannalta välttämättömän sisäisen mallin muodostuminen. Työyhteisössä jonka asiakkaana on useiden eri kulttuurien edustajia perehdyttäminen ja työnopastus tulee olla erityisesti kulttuurieroavaisuudet huomioivaa. Asioihin suhtautuminen ja erilaiset näkökulmat asioihin kulttuuritaustoista johtuen aiheuttaa ristiriitoja ja väärinkäsityksiä, sekä vääriä olettamuksia.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni noudattaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää tavoitteena tutkittavan ilmiön käsitteellinen ymmärtäminen. Tarkoituksena on kuvata todellisen elämän tapahtumia Kemin vastaanottokeskuksessa. Omiin kokemuksiini perustuvan tutkittavan kohteen, eli vastaanottokeskuksessa ilmenevän monikulttuurisuuden ja perehdytyksen tarpeen välisen dialogin kokonaisvaltainen tarkastelu.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tämän opinnäytetyön keskeisin tutkimustulos on perehdytyksen merkityksen korostuminen monikulttuurisessa pakolaisohjaajan vastaanottotyössä.
Johtopäätökset:
Henkilökohtaiseen kokemukseen pohjautuen työskentely monikulttuurisessa vaativassa pakolaisohjaajan työssä ilman perehdytystä voi olla kuluttavaa ja voimavaroja vievää. Monikulttuurisessa työssä muihin kulttuureihin perehtymisen sekä työhön perehdyttämisen merkitys korostuu. Huomiota tulisi kiinnittää myös sellaiseen kokemuksen tuomaan perehdytykseen, mitä ei välttämättä voi kirjanviisauksina lukea.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kuvata vastaanottokeskusta monikulttuurisena työyhteisönä sekä kuvata vastaanottokeskuksen nopean käynnistämisen tuomia haasteita perehdytykselle. Tavoitteena on korostaa perehdytysprosessin merkitystä, perehdytyksen suunnitelmallisuutta, sekä perehdytyskansion tarpeellisuutta vastaanottokeskuksen monikulttuurisessa työyhteisössä. Tutkimukseni pohjautuu henkilökohtaisiin kokemuksiin monikulttuurisuuden luomista haasteista Kemin vastaanottokeskuksen käynnistämisvaiheessa, sekä perehdytyksen määritelmään.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Perehdyttäminen on tärkeimpiä työpaikalla toteutettavia koulutusmuotoja. On todistettu, että perehdytyksellä on positiivinen vaikutus työn tuloksiin, työmotivaatioon, työyhteisön hyvinvointiin ja työturvallisuuteen. Perehtyminen on monivaiheinen oppimisprosessi, jonka tarkoituksena on oman työnkuvan ja organisaation toiminnan ymmärtäminen, sekä työsuoritusten kannalta välttämättömän sisäisen mallin muodostuminen. Työyhteisössä jonka asiakkaana on useiden eri kulttuurien edustajia perehdyttäminen ja työnopastus tulee olla erityisesti kulttuurieroavaisuudet huomioivaa. Asioihin suhtautuminen ja erilaiset näkökulmat asioihin kulttuuritaustoista johtuen aiheuttaa ristiriitoja ja väärinkäsityksiä, sekä vääriä olettamuksia.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni noudattaa kvalitatiivista tutkimusmenetelmää tavoitteena tutkittavan ilmiön käsitteellinen ymmärtäminen. Tarkoituksena on kuvata todellisen elämän tapahtumia Kemin vastaanottokeskuksessa. Omiin kokemuksiini perustuvan tutkittavan kohteen, eli vastaanottokeskuksessa ilmenevän monikulttuurisuuden ja perehdytyksen tarpeen välisen dialogin kokonaisvaltainen tarkastelu.
Keskeiset tutkimustulokset:
Tämän opinnäytetyön keskeisin tutkimustulos on perehdytyksen merkityksen korostuminen monikulttuurisessa pakolaisohjaajan vastaanottotyössä.
Johtopäätökset:
Henkilökohtaiseen kokemukseen pohjautuen työskentely monikulttuurisessa vaativassa pakolaisohjaajan työssä ilman perehdytystä voi olla kuluttavaa ja voimavaroja vievää. Monikulttuurisessa työssä muihin kulttuureihin perehtymisen sekä työhön perehdyttämisen merkitys korostuu. Huomiota tulisi kiinnittää myös sellaiseen kokemuksen tuomaan perehdytykseen, mitä ei välttämättä voi kirjanviisauksina lukea.