RanuaZoo Camping-alueen asiakassegmentointi
Piittinen, Minna (2010)
Piittinen, Minna
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914819
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111914819
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää Ranuan eläinpuiston vieressä sijaitsevan RanuaZoo Camping-leirintäalueen asiakassegmenttiä. Halusin myös selvittää, että miten eri kansallisuudet näkyvät leirintäalueen asiakaskunnassa ja miten eri asiakassegmenttien vaatimukset mahdollisesti eroavat toisistaan. Opinnäytetyöni on empiirinen tutkielma, joka sisältää tekemäni asiakassegmentointikyselyn.
Käyttämässäni tutkimusaineistossa tutustuin niin matkustusmotiiveihin, eläinpuistomatkailuun kuin leirintämatkailun nykytilaan ja sen tulevaisuuteen. Lisäksi tutkimusaineistoni sisälsi materiaalia asiakassegmentoinnista ja segmentointiprosessista. Myös asiakaspalautteen keräämiseen ja niiden tulkintaan liittyvään materiaaliin tutustuin opinnäytetyötä tehdessäni.
Suunnittelemani asiakassegmentointi-kyselyn toteutin kesällä 2010, kesäkuun puolivälin ja elokuun 5. päivän välillä. RanuaZoo Camping-alueen vilkkain sesonkiaika oli tiettävästi heinäkuu, johtuen kotimaanmatkailijoiden yleisimmästä kesäloman ajankohdasta. Minulle olikin erityisen tärkeää, että asiakassegmentointi-kyselyni oli leirintäalueella koko heinäkuun ajan. Kyselyn palautteita sain määrällisesti yhteensä 29, mikä on suhteellisen suppea määrä suhteutettuna leirintäalueen kaikkiin vierailijoihin, noin 5000–6000 matkailijaan kesän 2010 aikana. Mielestäni palautteista kävi kuitenkin kohtalaisen hyvin ilmi ne oleellisimmat asiat, joita kyselylomakkeellani halusin selvittää. Palautteen määrään vaikutti varmasti myös se, että opinnäytetyöni toimeksiantajalla oli leirintäalueella samaan aikaan käytössä kysely, johon asiakkaat saivat kirjoittaa palautetta vapaamuotoisesti. Omassa kyselyssäni puolestaan erittelin kysymyksiä tarkemmin, mutta kyselyni lopussa oli tilaa myös vapaalle palautteelle.
Asiakassegmentointi-kyselyni tulosten perusteella kyseisen leirintäalueen tyypillinen asiakas oli suomalainen perheensä kanssa matkustava henkilö, jolle Ranuan eläinpuiston sijainti leirintäalueen vieressä oli ratkaisevan tärkeää. Kyseinen leirintäalue sai kehuja uusista ja siisteistä tiloistaan, mutta kritiikkiä alue sai eniten wc- ja suihkutilojen epäkäytännöllisestä yhdistämisestä. Leirintäaluetta kuitenkin kehitetään ja kriittisiin epäkohtiin on jo suunnitteilla muutosta parempaan suuntaan.
Käyttämässäni tutkimusaineistossa tutustuin niin matkustusmotiiveihin, eläinpuistomatkailuun kuin leirintämatkailun nykytilaan ja sen tulevaisuuteen. Lisäksi tutkimusaineistoni sisälsi materiaalia asiakassegmentoinnista ja segmentointiprosessista. Myös asiakaspalautteen keräämiseen ja niiden tulkintaan liittyvään materiaaliin tutustuin opinnäytetyötä tehdessäni.
Suunnittelemani asiakassegmentointi-kyselyn toteutin kesällä 2010, kesäkuun puolivälin ja elokuun 5. päivän välillä. RanuaZoo Camping-alueen vilkkain sesonkiaika oli tiettävästi heinäkuu, johtuen kotimaanmatkailijoiden yleisimmästä kesäloman ajankohdasta. Minulle olikin erityisen tärkeää, että asiakassegmentointi-kyselyni oli leirintäalueella koko heinäkuun ajan. Kyselyn palautteita sain määrällisesti yhteensä 29, mikä on suhteellisen suppea määrä suhteutettuna leirintäalueen kaikkiin vierailijoihin, noin 5000–6000 matkailijaan kesän 2010 aikana. Mielestäni palautteista kävi kuitenkin kohtalaisen hyvin ilmi ne oleellisimmat asiat, joita kyselylomakkeellani halusin selvittää. Palautteen määrään vaikutti varmasti myös se, että opinnäytetyöni toimeksiantajalla oli leirintäalueella samaan aikaan käytössä kysely, johon asiakkaat saivat kirjoittaa palautetta vapaamuotoisesti. Omassa kyselyssäni puolestaan erittelin kysymyksiä tarkemmin, mutta kyselyni lopussa oli tilaa myös vapaalle palautteelle.
Asiakassegmentointi-kyselyni tulosten perusteella kyseisen leirintäalueen tyypillinen asiakas oli suomalainen perheensä kanssa matkustava henkilö, jolle Ranuan eläinpuiston sijainti leirintäalueen vieressä oli ratkaisevan tärkeää. Kyseinen leirintäalue sai kehuja uusista ja siisteistä tiloistaan, mutta kritiikkiä alue sai eniten wc- ja suihkutilojen epäkäytännöllisestä yhdistämisestä. Leirintäaluetta kuitenkin kehitetään ja kriittisiin epäkohtiin on jo suunnitteilla muutosta parempaan suuntaan.