Asiakastyytyväisyystutkimus Maanmittauspalvelu Puttonen Oy:lle
Vainio, Mikko (2010)
Vainio, Mikko
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415345
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät Maanmittauspalvelu Puttonen Oy:n toiminnassa tuottavat asiakkaille tyytyväisyyttä sekä miten yritys suoriutuu asiakastyytyväisyyden tuottamisesta. Samalla pyrin myös selvittämään maanmittausalan yrityksen valintaan vaikuttavia tekijöitä. Erityisesti tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota yrityksen tärkeimpiin ominaisuuksiin ja osa-alueisiin sekä yrityksen palveluihin ja tuotteisiin. Kyseessä oli asiakkaiden tyytyväisyys yrityksen hinnoitteluun sekä hinnoittelun merkitys muihin maanmittausalan yrityksiin. Opinnäytetyöni sain toimeksiantona Maanmittauspalvelu Puttonen Oy:ltä.
Tutkimukseeni osallistui yhteensä 11 Maanmittauspalvelu Puttonen Oy:n asiakasta. Vastanneista viisi oli kunta-asiakkaita sekä kuusi yritysasiakkaita. Tutkimus suoritettiin 2.4.2010–20.4.2010. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä ja kysely suoritettiin kirjekyselynä. Kyselylomake koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä.
Tutkimukseni osoitti, että Maanmittauspalvelu Puttonen Oy:n asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Yrityksen tärkeimpiä ominaisuuksia olivat nopeus ja asiantunteva palvelu. Asiakkaat kokivat myös, että ammattitaitoinen henkilökunta ja yrityksen sijainti ovat tärkeitä. Lisäksi yrityksen henkilöstön toiminta ja palvelun laatu vaikuttavat yrityksen valintaan. Yrityksen palvelujen hinnoittelua verrattuna alan muihin yrityksiin, kuten esimerkiksi suunnittelutoimistoihin ja maanmittausalan konsultteihin asiakkaat pitivät edullisena. Opinnäytetyöni tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää yrityksen asiakassuhteiden- ja tyytyväisyyden kehittämiseen.
Tutkimukseeni osallistui yhteensä 11 Maanmittauspalvelu Puttonen Oy:n asiakasta. Vastanneista viisi oli kunta-asiakkaita sekä kuusi yritysasiakkaita. Tutkimus suoritettiin 2.4.2010–20.4.2010. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimusmenetelmällä ja kysely suoritettiin kirjekyselynä. Kyselylomake koostui strukturoiduista ja avoimista kysymyksistä.
Tutkimukseni osoitti, että Maanmittauspalvelu Puttonen Oy:n asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä yrityksen toimintaan. Yrityksen tärkeimpiä ominaisuuksia olivat nopeus ja asiantunteva palvelu. Asiakkaat kokivat myös, että ammattitaitoinen henkilökunta ja yrityksen sijainti ovat tärkeitä. Lisäksi yrityksen henkilöstön toiminta ja palvelun laatu vaikuttavat yrityksen valintaan. Yrityksen palvelujen hinnoittelua verrattuna alan muihin yrityksiin, kuten esimerkiksi suunnittelutoimistoihin ja maanmittausalan konsultteihin asiakkaat pitivät edullisena. Opinnäytetyöni tuloksia voidaan tulevaisuudessa käyttää yrityksen asiakassuhteiden- ja tyytyväisyyden kehittämiseen.