KÄDET EIVÄT YKSIN RIITÄ – KOHTI VAHVAA OSAAMISTA JA LAATUA : Diakonia-ammattikorkeakoulun viittomakielen tulkkiopiskelijoiden työelämän oppimisympäristö DiakOpin toiminnan perusteet sekä luonnos toiminnan ohjauksen ja laadun käsikirjaksi
Marku, Satu (2010)
Marku, Satu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112415302
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Marku, Satu. Kädet eivät yksin riitä – kohti vahvaa osaamista ja laatua. Diakonia-ammattikorkeakoulun viittomakielen tulkkiopiskelijoiden työelämän oppimisympäristö DiakOpin toiminnan perusteet sekä luonnos toiminnan ohjauksen ja laadun käsikirjaksi. Diak Länsi, Turku, syksy 2010, 105 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielialan tulkkitoiminnan koulutusohjelma (YAMK).
Tulkkauspalveluiden järjestämisvastuu siirtyi kunnilta Kansaneläkelaitokselle syyskuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2010. Samalla tuli voimaan uusi lainsäädäntö vaikea-vammaisille tulkkauksesta, ja myös tulkkauspalvelujärjestelmä uudistui ja yhtenäistyi. Tulkkauspalvelujärjestelmän ja tulkkien työn muutos on ollut nopeaa, ja se on haastanut myös tulkkikoulutusta uudistumaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) viitto-makielen tulkkikoulutuksen työelämän oppimisympäristön, DiakOpin, perustamiseen ja toimintaan vaikuttavia asioita, kehittää yrityksen toimintaa ja opiskelijoiden ohjauksen mallia laadukkaaksi sekä kehittää toiminnan ohjausta.
Opinnäytetyö tehtiin Learning by Developing-oppimismallilla, ja se pohjautui tulk-kiopiskelijoille suunnattuun kyselyyn työelämän oppimisympäristön tarpeesta ennen DiakOpin perustamista. Toinen kysely tehtiin toiminnan käynnistyttyä sekä toiminnassa mukana olleille tulkkiopiskelijoille että lehtoreille DiakOpin toiminnasta ja siitä saaduista hyödyistä. Kyselyn tulokset huomioitiin DiakOpin toiminnan ohjauksen ja laadun kä-sikirjan luonnoksessa.
Ammattikorkeakoulut arvostavat aitoja työelämän oppimisympäristöjä ja niiden kehit-tämistä yhteistyössä työelämän kanssa. Tulkkausalan palveluja tuottavana yrityksenä DiakOpin tavoitteena on tarjota ja parantaa opiskelijoiden mahdollisuuksia työelämä-lähtöiseen opiskeluun ja lisätä työelämäyhteyksiä sekä tukea heidän ammatillista kasvu-aan ja työelämää kehittävää otetta.
DiakOppi palvelee koulutusta, opiskelijoita, lehtoreita, tulkkauspalvelun asiakkaita sekä työelämää. DiakOppi antaa myös tulkkilehtoreille mahdollisuuden kehittää, vahvistaa ja ylläpitää ammatillista osaamistaan työelämäpäivittämisen myötä. He mentoroivat opis-kelijoita aidoissa tulkkaustilanteissa sekä toimivat heidän työpareinaan. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli korostaa palvelun laatua osana DiakOpin toimintaa sekä Diakin tulkkikoulutusta.
Opinnäytetyössä käsitellään oppimisen eri muotoja sekä erityisesti mentorointia Diak-Opin ohjausjärjestelmän osana. Luonnos DiakOpin toiminnan ohjauksen ja laadun käsi-kirjasta on toiminnassa mukana olevien opiskelijoiden ja lehtoreiden yhteistoiminnallisen työn tulos. DiakOpin tavoitteena on myös kartoittaa viittomakielen tulkin työn osaamisvaatimuksia ja työelämän tarpeita sekä vahvistaa yhteistyötä opiskelijoiden, koulutuksen ja työelämätahojen kanssa.
Asiasanat: DiakOppi, mentorointi, työelämän oppimisympäristö, laatu, tulkkausalan yri-tys, viittomakielen tulkkikoulutus
Marku, Satu. Kädet eivät yksin riitä – kohti vahvaa osaamista ja laatua. Diakonia-ammattikorkeakoulun viittomakielen tulkkiopiskelijoiden työelämän oppimisympäristö DiakOpin toiminnan perusteet sekä luonnos toiminnan ohjauksen ja laadun käsikirjaksi. Diak Länsi, Turku, syksy 2010, 105 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Viittomakielialan tulkkitoiminnan koulutusohjelma (YAMK).
Tulkkauspalveluiden järjestämisvastuu siirtyi kunnilta Kansaneläkelaitokselle syyskuun ensimmäisenä päivänä vuonna 2010. Samalla tuli voimaan uusi lainsäädäntö vaikea-vammaisille tulkkauksesta, ja myös tulkkauspalvelujärjestelmä uudistui ja yhtenäistyi. Tulkkauspalvelujärjestelmän ja tulkkien työn muutos on ollut nopeaa, ja se on haastanut myös tulkkikoulutusta uudistumaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Diakonia-ammattikorkeakoulun (Diak) viitto-makielen tulkkikoulutuksen työelämän oppimisympäristön, DiakOpin, perustamiseen ja toimintaan vaikuttavia asioita, kehittää yrityksen toimintaa ja opiskelijoiden ohjauksen mallia laadukkaaksi sekä kehittää toiminnan ohjausta.
Opinnäytetyö tehtiin Learning by Developing-oppimismallilla, ja se pohjautui tulk-kiopiskelijoille suunnattuun kyselyyn työelämän oppimisympäristön tarpeesta ennen DiakOpin perustamista. Toinen kysely tehtiin toiminnan käynnistyttyä sekä toiminnassa mukana olleille tulkkiopiskelijoille että lehtoreille DiakOpin toiminnasta ja siitä saaduista hyödyistä. Kyselyn tulokset huomioitiin DiakOpin toiminnan ohjauksen ja laadun kä-sikirjan luonnoksessa.
Ammattikorkeakoulut arvostavat aitoja työelämän oppimisympäristöjä ja niiden kehit-tämistä yhteistyössä työelämän kanssa. Tulkkausalan palveluja tuottavana yrityksenä DiakOpin tavoitteena on tarjota ja parantaa opiskelijoiden mahdollisuuksia työelämä-lähtöiseen opiskeluun ja lisätä työelämäyhteyksiä sekä tukea heidän ammatillista kasvu-aan ja työelämää kehittävää otetta.
DiakOppi palvelee koulutusta, opiskelijoita, lehtoreita, tulkkauspalvelun asiakkaita sekä työelämää. DiakOppi antaa myös tulkkilehtoreille mahdollisuuden kehittää, vahvistaa ja ylläpitää ammatillista osaamistaan työelämäpäivittämisen myötä. He mentoroivat opis-kelijoita aidoissa tulkkaustilanteissa sekä toimivat heidän työpareinaan. Opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli korostaa palvelun laatua osana DiakOpin toimintaa sekä Diakin tulkkikoulutusta.
Opinnäytetyössä käsitellään oppimisen eri muotoja sekä erityisesti mentorointia Diak-Opin ohjausjärjestelmän osana. Luonnos DiakOpin toiminnan ohjauksen ja laadun käsi-kirjasta on toiminnassa mukana olevien opiskelijoiden ja lehtoreiden yhteistoiminnallisen työn tulos. DiakOpin tavoitteena on myös kartoittaa viittomakielen tulkin työn osaamisvaatimuksia ja työelämän tarpeita sekä vahvistaa yhteistyötä opiskelijoiden, koulutuksen ja työelämätahojen kanssa.
Asiasanat: DiakOppi, mentorointi, työelämän oppimisympäristö, laatu, tulkkausalan yri-tys, viittomakielen tulkkikoulutus