Virtuaalisen opashahmon ulkoasun suunnittelu
Väliaho, Heikki (2010)
Väliaho, Heikki
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112615873
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ulkoasu virtuaaliselle opashahmolle. Hahmo lisätään Palko Interactive Oy:n kärkituotteen MOI-tilanavigaatiopalvelun kosketusnäytössä olevaan käyttöjärjestelmään. Hahmo korvaa laitteen aikaisemmassa versiossa olleen opasvideon.
Opinnäytetyö alkoi vaiheesta, jolloin mitään ei ollut vielä suunniteltu etukäteen. Ensin täytyi päättää, mikä hahmo olisi: eläin, ihminen tai kenties jokin muu olio. Projektin alkuvaiheessa ei ollut vielä varmistettu, mitä liikkeitä ja toimintoja hahmon tulisi kyetä tekemään.
Asiakkaalle tehtiin useita hahmoehdotuksia. Tekstissä havainnoidaan myös jo olemassa olevia hahmoja. Opinnäytetyössä käsitellään myös maskottien tehtäviä ja ominaisuuksia ja vertaillaan hauskan ja asiallisen tyylin ominaisuuksia sekä listataan animaation etuja verrattuna videokuvaan.
Valitun hahmon valmistuttua opinnäytetyöhön kuului myös tehdä hahmosta joitain liikesarjoja, jotka Palko Interactive Oy:ssä työskentelevä työryhmän jäsen Pekka Vilpponen syöttäisi animaatio-ohjelman kautta käyttöjärjestelmään. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös gif-animaatio, jossa esitellään hahmon kehitys ja liikkeet.
Opinnäytetyö alkoi vaiheesta, jolloin mitään ei ollut vielä suunniteltu etukäteen. Ensin täytyi päättää, mikä hahmo olisi: eläin, ihminen tai kenties jokin muu olio. Projektin alkuvaiheessa ei ollut vielä varmistettu, mitä liikkeitä ja toimintoja hahmon tulisi kyetä tekemään.
Asiakkaalle tehtiin useita hahmoehdotuksia. Tekstissä havainnoidaan myös jo olemassa olevia hahmoja. Opinnäytetyössä käsitellään myös maskottien tehtäviä ja ominaisuuksia ja vertaillaan hauskan ja asiallisen tyylin ominaisuuksia sekä listataan animaation etuja verrattuna videokuvaan.
Valitun hahmon valmistuttua opinnäytetyöhön kuului myös tehdä hahmosta joitain liikesarjoja, jotka Palko Interactive Oy:ssä työskentelevä työryhmän jäsen Pekka Vilpponen syöttäisi animaatio-ohjelman kautta käyttöjärjestelmään. Opinnäytetyön tuloksena syntyi myös gif-animaatio, jossa esitellään hahmon kehitys ja liikkeet.