Menekinedistämiskampanjan järjestäminen Orion Oy:lle : uudistunut Favora-sarja
Mäkelä, Kaisa (2010)
Mäkelä, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315121
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli edistää Orion Oyj:n uudistetun Favora-apteekkikosmetiikkasarjan myyntiä ja tunnettuutta järjestämällä myyntikilpailu Orionin parhaimpien apteekkiasiakkaiden kanssa Favora-sarjasta. Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, koska paras tapa toteuttaa tämän tyylinen opinnäytetyö on toiminnallinen malli, jossa on mahdollista yhdistää hyvin käytännön osaaminen teoriatietoon. Tavoitteenani opinnäytetyötä tehdessäni on saavuttaa taloudellista hyötyä toimeksiantajalleni sekä luoda uusia kontakteja, joita voisi olla mahdollista käyttää hyödyksi tulevaisuudessa. Lisäksi opinnäytetyöni avulla pystytään lisäämään apteekkien henkilökunnan kiinnostusta ja tietoisuutta Favora-sarjasta.
Myyntikilpailussa apteekkien tarkoituksena oli kasvattaa Favora-sarjan myyntiään edellisvuoteen verrattuna mahdollisimman paljon. Uudistuneen Favora-sarjan lanseeraus oli laaja, mutta Orion halusi myyntikilpailun avulla edistää Favora-sarjan myyntiään isoimmissa apteekeissa. Myyntikilpailun tuotoksena tein kolme kirjettä apteekeille, joissa kerrottiin kilpailun eri vaiheista sekä taulukon myynnin kasvun seuraamisesta. Taulukko lähetettiin myyntikilpailun päätyttyä Orionille kilpailun tarkastelua ja tuotepalkintojen lähettämistä varten.
Opinnäytetyössä keskeiset käsitteet ovat menekinedistäminen, markkinoiden hahmottaminen, yhteistyökontaktien hyödyntäminen ja kokonaisuuksien hallinta. Jotta minun olisi mahdollista kehittää asiantuntijuuttani ammattikorkeakouluopiskelijana, on tärkeää pystyä yhdistämään ja soveltamaan oppimaansa tietoa uusissa toimintaympäristöissä sekä myöhemmin työelämässä, sekä ymmärtämään miten tämä työ tuki samalla omaa asiantuntijuuttani. Prosessin aikana minun oli ensin teoriassa opeteltava menekinedistämisen toimintamalleista ja sitten toteuttaa se käytännössä. Opinnäytetyö koostuu raporttiosasta ja apteekeille lähteneestä materiaalista. Raportin teoriaosuus sisältää tietoa markkinoinnista, myynnin edistämisestä, kauneudenhoitoalan työkentästä ja apteekkikosmetiikasta. Teoriassa keskeisiä käsitteitä ovat markkinointi, lanseeraus, asiakastyytyväisyys ja kilpailukyky.
Myyntikilpailussa apteekkien tarkoituksena oli kasvattaa Favora-sarjan myyntiään edellisvuoteen verrattuna mahdollisimman paljon. Uudistuneen Favora-sarjan lanseeraus oli laaja, mutta Orion halusi myyntikilpailun avulla edistää Favora-sarjan myyntiään isoimmissa apteekeissa. Myyntikilpailun tuotoksena tein kolme kirjettä apteekeille, joissa kerrottiin kilpailun eri vaiheista sekä taulukon myynnin kasvun seuraamisesta. Taulukko lähetettiin myyntikilpailun päätyttyä Orionille kilpailun tarkastelua ja tuotepalkintojen lähettämistä varten.
Opinnäytetyössä keskeiset käsitteet ovat menekinedistäminen, markkinoiden hahmottaminen, yhteistyökontaktien hyödyntäminen ja kokonaisuuksien hallinta. Jotta minun olisi mahdollista kehittää asiantuntijuuttani ammattikorkeakouluopiskelijana, on tärkeää pystyä yhdistämään ja soveltamaan oppimaansa tietoa uusissa toimintaympäristöissä sekä myöhemmin työelämässä, sekä ymmärtämään miten tämä työ tuki samalla omaa asiantuntijuuttani. Prosessin aikana minun oli ensin teoriassa opeteltava menekinedistämisen toimintamalleista ja sitten toteuttaa se käytännössä. Opinnäytetyö koostuu raporttiosasta ja apteekeille lähteneestä materiaalista. Raportin teoriaosuus sisältää tietoa markkinoinnista, myynnin edistämisestä, kauneudenhoitoalan työkentästä ja apteekkikosmetiikasta. Teoriassa keskeisiä käsitteitä ovat markkinointi, lanseeraus, asiakastyytyväisyys ja kilpailukyky.