Kosmetikmarknaden inom huvudstadsregionen i Finland
Brandt, Vivi (2010)
Brandt, Vivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112916064
Tiivistelmä
Kosmetiikkamarkkinoiden kartoitus Suomen pääkaupunkiseudulla
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Suomen pääkaupunkiseudun kosmetiikkamarkkinoita, ja kartoittaa minkälainen on suomalainen kosmetiikankuluttaja. Opinnäytetyön tarkoitus oli saada selvempi kuva pääkaupunkiseudun kosmetiikkamarkkinoista, ja vastaukset kysymyksiin miten ja minkä takia suomalainen kosmetiikankuluttaja tekee kosmetiikkaostoksiaan.
Tutkittiin myös miksi kuluttaja valitsee tietyn kosmetiikkaliikkeen, mitä kuluttaja priorisoi tehdessään kosmetiikkaostoksia ja miten kosmetiikkamyymälä pystyisi parantamaan asemaansa markkinoilla.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä KICKS Kosmetikkedjan Ab:n kanssa, joka voi käyttää työtä tarkempien kartoitusten pohjana vastaisuudessa. Tarkoituksena oli, että KICKS Kosmetikkedjan Ab saa yleisen kuvan Suomen pääkaupunkiseudun kosmetiikkamarkkinoista, jotta he voivat tehdä yksityiskohtaisempia tutkimuksia ja kyselyitä tulevaisuudessa, ja hyödyntämään työn tuloksia.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi Suomen kosmetiikkamarkkinoita ja yleisimpiä kosmetiikkamyymälöitä, tämän jälkeen käsiteltiin segmentointia ja positiointia, ja lopuksi kuluttajapsykologiaa sekä kuluttajakäyttäytymistä, jossa myös kuvataan suomalaista kosmetiikankuluttajaa.
Opinnäytetyö suoritettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyön empiiriseen osaan kuului kyselytutkimus, joka toteutettiin lähettämällä pääkaupunkiseudulla asuville henkilöille e-lomakekysely Facebookin ja Ammattikorkeakoulu Laurean välityksellä, syksyllä 2010. Kyselyssä oli yhteensä 10 kysymystä, jossa selvitettiin kuluttajien ostokäyttäytymistä, ostoaktiivisuutta ja kuluttajien sosiodemografisia tietoja. Kyselytutkimuksen analysointi tehtiin SPSS- ohjelmalla.
Kyselyyn vastasi 260 henkilöä, joka muodosti hyvän pohjan tutkimuksen analysointia varten.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä voisi sanoa, että Suomen pääkaupunkiseudun kosmetiikkamarkkinat kasvavat vuosi vuodelta, ja tähän alaan yritysten kannattaisi panostaa.
Pääkaupunkiseudulla asuvat kuluttajat ostavat suhteessa eniten ihonhoitotuotteita sekä värikosmetiikkaa, kun taas tuoksuja ja parfyymeja ostetaan todella harvoin. Kosmetiikkayritykset voisivat lisätä tuoksujen myyntiä lähettämällä pieniä tuoksunäytteitä kotiin asiakkaille ja tarjoamalla yhdistelmäpaketteja edulliseen hintaan, johon kuuluu esimerkiksi kauden tuoksu ja huulipuna.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Suomen pääkaupunkiseudun kosmetiikkamarkkinoita, ja kartoittaa minkälainen on suomalainen kosmetiikankuluttaja. Opinnäytetyön tarkoitus oli saada selvempi kuva pääkaupunkiseudun kosmetiikkamarkkinoista, ja vastaukset kysymyksiin miten ja minkä takia suomalainen kosmetiikankuluttaja tekee kosmetiikkaostoksiaan.
Tutkittiin myös miksi kuluttaja valitsee tietyn kosmetiikkaliikkeen, mitä kuluttaja priorisoi tehdessään kosmetiikkaostoksia ja miten kosmetiikkamyymälä pystyisi parantamaan asemaansa markkinoilla.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä KICKS Kosmetikkedjan Ab:n kanssa, joka voi käyttää työtä tarkempien kartoitusten pohjana vastaisuudessa. Tarkoituksena oli, että KICKS Kosmetikkedjan Ab saa yleisen kuvan Suomen pääkaupunkiseudun kosmetiikkamarkkinoista, jotta he voivat tehdä yksityiskohtaisempia tutkimuksia ja kyselyitä tulevaisuudessa, ja hyödyntämään työn tuloksia.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi Suomen kosmetiikkamarkkinoita ja yleisimpiä kosmetiikkamyymälöitä, tämän jälkeen käsiteltiin segmentointia ja positiointia, ja lopuksi kuluttajapsykologiaa sekä kuluttajakäyttäytymistä, jossa myös kuvataan suomalaista kosmetiikankuluttajaa.
Opinnäytetyö suoritettiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyön empiiriseen osaan kuului kyselytutkimus, joka toteutettiin lähettämällä pääkaupunkiseudulla asuville henkilöille e-lomakekysely Facebookin ja Ammattikorkeakoulu Laurean välityksellä, syksyllä 2010. Kyselyssä oli yhteensä 10 kysymystä, jossa selvitettiin kuluttajien ostokäyttäytymistä, ostoaktiivisuutta ja kuluttajien sosiodemografisia tietoja. Kyselytutkimuksen analysointi tehtiin SPSS- ohjelmalla.
Kyselyyn vastasi 260 henkilöä, joka muodosti hyvän pohjan tutkimuksen analysointia varten.
Tärkeimpänä johtopäätöksenä voisi sanoa, että Suomen pääkaupunkiseudun kosmetiikkamarkkinat kasvavat vuosi vuodelta, ja tähän alaan yritysten kannattaisi panostaa.
Pääkaupunkiseudulla asuvat kuluttajat ostavat suhteessa eniten ihonhoitotuotteita sekä värikosmetiikkaa, kun taas tuoksuja ja parfyymeja ostetaan todella harvoin. Kosmetiikkayritykset voisivat lisätä tuoksujen myyntiä lähettämällä pieniä tuoksunäytteitä kotiin asiakkaille ja tarjoamalla yhdistelmäpaketteja edulliseen hintaan, johon kuuluu esimerkiksi kauden tuoksu ja huulipuna.