Guanxi-verkostojen merkitys kiinalaisessa liiketoimintaympäristössä
Hirvonen, Anne; Matveinen, Tarja (2009)
Hirvonen, Anne
Matveinen, Tarja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903101658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200903101658
Tiivistelmä
Kiina muuttuu valtavaa vauhtia. Entinen suljettu valtio on kasvanut jättimahdiksi ja yhtäjak-soinen talouskasvu on jatkunut yhdeksän prosentin vuositasolla vuodesta 1979 lähtien. Ulko-maisia yrityksiä kiinnostavat Kiinan halvat työvoimakustannukset ja valtavat markkinat, mutta kiinalaiseen liiketoimintaympäristöön sopeutuminen vaatii yrityksiltä aikaa, kärsivällisyyttä ja oikeanlaisia suhteita. Vaikka ulkoiset muutokset ovat tapahtuneet häkellyttävän nopeasti, vaikuttavat ihmisten sisimmässä ja kaupankäynnissä edelleen vanhat kiinalaiset arvot.
Guanxi (verkostot) on moniulotteinen käsite kiinalaisessa liiketoimintaympäristössä. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, mitä guanxi on ja millainen merkitys sillä on kiinalaisessa bis-nesympäristössä. Guanxin sisäistäminen on erittäin tärkeää, kun halutaan ymmärtää kiinalais-ten sosiaalista käyttäytymistä ja liiketoimintakulttuuria.
Tutkimus on suoritettu laadullisena tutkimuksena. Empiirinen aineisto on kerätty haastatte-lemalla ihmisiä, jotka kuuluvat viiteen eri ryhmään: i) suomalaisia Kiina-asiantuntijoita, ii) suomalaisia, jotka ovat asuneet ja työskennelleet Kiinassa tai jotka asuvat ja työskentelevät Kiinassa tälläkin hetkellä, iii) suomalaisia, jotka eivät asu Kiinassa, mutta harjoittavat liike-toimintaa kiinalaisten yritysten kanssa, iiii) kiinalaisia liike-elämässä työskenteleviä henkilöitä ja iiiii) kiinalaisia liiketalouden opiskelijoita.
Guanxi tarkoittaa ihmisten muodostamaa verkostoa ja tämän verkoston eri osapuolten välisiä suhteita, jossa osapuolet eivät sinänsä sitoudu, vaan palvelus maksetaan palveluksella. Guan-xi syntyy automaattisesti palvelusten ja vastapalvelusten verkoksi. Guanxin ydin on perhe ja lähisuku. Samalta paikkakunnalta kotoisin olevat, samaa murretta puhuvat ja samoja kouluja käyneet henkilöt kuuluvat verkoston seuraavaan renkaaseen.
Guanxin merkitys on vähenemässä nuorten muuttaessa kotiseuduiltaan suurkaupunkeihin töi-hin. Toki muutos ei tapahdu hetkessä, joten perhe sekä verkostot säilyttävät osittain merki-tystään kiinalaisessa kulttuurissa. Kiinan länsimaalaistumisen myötä perheet ovat kauempana, jonne kotiseudun guanxin vaikutukset eivät yllä. Kiinassa ihmiset on perinteisesti jaettu sisä- ja ulkopiiriin. Kiinalaiset itse ovat sitä mieltä, että ulkomaalaiset yritykset saavat niin paljon etuuksia Kiinan valtiolta, että itse asiassa tänä päivänä kiinalaiset ovat itse ulkopuolisia ja länsimaiset kuuluvat sisäpiiriin. Raha ratkaisee Kiinassa, ja länsimaista valuuttaa halutaan maahan.
Guanxi (verkostot) on moniulotteinen käsite kiinalaisessa liiketoimintaympäristössä. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, mitä guanxi on ja millainen merkitys sillä on kiinalaisessa bis-nesympäristössä. Guanxin sisäistäminen on erittäin tärkeää, kun halutaan ymmärtää kiinalais-ten sosiaalista käyttäytymistä ja liiketoimintakulttuuria.
Tutkimus on suoritettu laadullisena tutkimuksena. Empiirinen aineisto on kerätty haastatte-lemalla ihmisiä, jotka kuuluvat viiteen eri ryhmään: i) suomalaisia Kiina-asiantuntijoita, ii) suomalaisia, jotka ovat asuneet ja työskennelleet Kiinassa tai jotka asuvat ja työskentelevät Kiinassa tälläkin hetkellä, iii) suomalaisia, jotka eivät asu Kiinassa, mutta harjoittavat liike-toimintaa kiinalaisten yritysten kanssa, iiii) kiinalaisia liike-elämässä työskenteleviä henkilöitä ja iiiii) kiinalaisia liiketalouden opiskelijoita.
Guanxi tarkoittaa ihmisten muodostamaa verkostoa ja tämän verkoston eri osapuolten välisiä suhteita, jossa osapuolet eivät sinänsä sitoudu, vaan palvelus maksetaan palveluksella. Guan-xi syntyy automaattisesti palvelusten ja vastapalvelusten verkoksi. Guanxin ydin on perhe ja lähisuku. Samalta paikkakunnalta kotoisin olevat, samaa murretta puhuvat ja samoja kouluja käyneet henkilöt kuuluvat verkoston seuraavaan renkaaseen.
Guanxin merkitys on vähenemässä nuorten muuttaessa kotiseuduiltaan suurkaupunkeihin töi-hin. Toki muutos ei tapahdu hetkessä, joten perhe sekä verkostot säilyttävät osittain merki-tystään kiinalaisessa kulttuurissa. Kiinan länsimaalaistumisen myötä perheet ovat kauempana, jonne kotiseudun guanxin vaikutukset eivät yllä. Kiinassa ihmiset on perinteisesti jaettu sisä- ja ulkopiiriin. Kiinalaiset itse ovat sitä mieltä, että ulkomaalaiset yritykset saavat niin paljon etuuksia Kiinan valtiolta, että itse asiassa tänä päivänä kiinalaiset ovat itse ulkopuolisia ja länsimaiset kuuluvat sisäpiiriin. Raha ratkaisee Kiinassa, ja länsimaista valuuttaa halutaan maahan.