Monikulttuurisen vanhempaintoimikunnan synty kehittämisryhmäksi
Nykvist, Eini (2010)
Nykvist, Eini
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216869
Tiivistelmä
Länsimäen yhtenäiskouluun perustettiin monikulttuurinen vanhempaintoimikunta syksyllä 2009. Kodin ja koulun välistä yhteistyötä täytyi kehittää, sillä siinä ei ollut huomioitu koulun muuttumista monikulttuuriseksi viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana.
Opinnäytetyössä tutkitaan mitkä seikat vaikuttivat vanhempaintoimikunnan syntyyn ja millainen kehittämisryhmä siitä tuli. Opinnäytetyössä on kehittämisen näkökulma. Opinnäytetyössä käytettiin toiminta- ja laadullista tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin Länsimäenyhtenäiskoulun opettajia, vanhempaintoimikunnan perustamiseen osallistuneita vanhempia ja suoman Vanhempainliiton jäsenyhdistyksiä. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisesti että määrällisesti.
Opinnäytetyö tarjoaa osallistavan mallin maahanmuuttajataustaisten vanhempien saamiseksi mukaan koulujen ja päiväkotien vanhempaintoimikuntiin ja - yhdistyksiin. Opinnäytetyö osoittaa, mikä merkitys oli osallisuudella ja voimaannuttamisella vanhempaintoimikunnan syntyyn. Vanhempaintoimikunnan jäsenten voimaantuminen näkyy ryhmän innovatiivisuudessa ja osallisuuden laajenemisena lähiympäristöön. Osallistavaa mallia voidaan käyttää erilaisissa vapaaehtoistoiminnoissa.
Monikulttuurinen vanhempaintoimikunta on vapaaehtoisista muodostunut, osin virallinen työryhmä, joka toimii oppilaiden oppimisen ja hyvän elämän saavuttamiseksi. Se on toiminut aktiivisesti ja kehittänyt kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Se on kehitellyt uusia menetelmiä kodin ja koulun väliseen viestintään sekä opettajien ja vanhempien väliseen yhteistyöhön.
Opinnäytetyössä tutkitaan mitkä seikat vaikuttivat vanhempaintoimikunnan syntyyn ja millainen kehittämisryhmä siitä tuli. Opinnäytetyössä on kehittämisen näkökulma. Opinnäytetyössä käytettiin toiminta- ja laadullista tutkimusta. Tutkimusta varten haastateltiin Länsimäenyhtenäiskoulun opettajia, vanhempaintoimikunnan perustamiseen osallistuneita vanhempia ja suoman Vanhempainliiton jäsenyhdistyksiä. Aineistoa analysoitiin sekä laadullisesti että määrällisesti.
Opinnäytetyö tarjoaa osallistavan mallin maahanmuuttajataustaisten vanhempien saamiseksi mukaan koulujen ja päiväkotien vanhempaintoimikuntiin ja - yhdistyksiin. Opinnäytetyö osoittaa, mikä merkitys oli osallisuudella ja voimaannuttamisella vanhempaintoimikunnan syntyyn. Vanhempaintoimikunnan jäsenten voimaantuminen näkyy ryhmän innovatiivisuudessa ja osallisuuden laajenemisena lähiympäristöön. Osallistavaa mallia voidaan käyttää erilaisissa vapaaehtoistoiminnoissa.
Monikulttuurinen vanhempaintoimikunta on vapaaehtoisista muodostunut, osin virallinen työryhmä, joka toimii oppilaiden oppimisen ja hyvän elämän saavuttamiseksi. Se on toiminut aktiivisesti ja kehittänyt kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Se on kehitellyt uusia menetelmiä kodin ja koulun väliseen viestintään sekä opettajien ja vanhempien väliseen yhteistyöhön.