KV-koulu, vieraskielinen koulutusosio
Ruhala, Jarno (2010)
Ruhala, Jarno
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010111714570
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä liittyy osaavan, kielitaitoisen ja kansainvälisillä työmarkkinoilla menestyvän, ammattitaitoisen työvoiman turvaamisen osioon. Tässä kehittämisalueen tehtävässä tullaan keskittymään vieraskielisen koulutusosion järjestämiseen. Kehittämistehtävä tulee palvelemaan Jyväskylän koulutuskuntayhtymän aikuisopistoa, logistiikka-alan kansainvälistä toimintaa.
Kehittämistehtävään valittu koulutusosio koskee Lentoasemapalvelujen koulutusohjelmaa / osaamisala lentoasemahoitaja. Tämä koulutus on valittu, koska lentoasemilla vaaditaan tälläkin hetkellä kielitaitoisia ammattiosaajia ja työkielenä siellä on englanti. Tällä hetkellä Jyväskylän Aikuisopisto, tekniikka ja liikenne, logistiikan koulutusala järjestää tätä tutkintoa niin perustutkinto tasolla kuin ammattitutkinto tasollakin. Kehittämistehtävä koskee tiettyjä osioita perustutkinnosta, mutta myöhemmin olisi mahdollisesti tarkoituksena laajentaa tätä vieraskielistä koulutusta koskemaan koko kyseistä koulutusohjelmaa.
Tulokset pohjautuivat selvitykseen, mitä tämän hetken koulutuksessa pitää muuttaa jos aiotaan toteuttaa koulutus vieraskielisenä? Järjestämissuunnitelmaan ei isoja muutoksia tullut, mutta ajatuksia ja pohdintoja muutos herätti sitäkin enemmän.
Kehittämistehtävään valittu koulutusosio koskee Lentoasemapalvelujen koulutusohjelmaa / osaamisala lentoasemahoitaja. Tämä koulutus on valittu, koska lentoasemilla vaaditaan tälläkin hetkellä kielitaitoisia ammattiosaajia ja työkielenä siellä on englanti. Tällä hetkellä Jyväskylän Aikuisopisto, tekniikka ja liikenne, logistiikan koulutusala järjestää tätä tutkintoa niin perustutkinto tasolla kuin ammattitutkinto tasollakin. Kehittämistehtävä koskee tiettyjä osioita perustutkinnosta, mutta myöhemmin olisi mahdollisesti tarkoituksena laajentaa tätä vieraskielistä koulutusta koskemaan koko kyseistä koulutusohjelmaa.
Tulokset pohjautuivat selvitykseen, mitä tämän hetken koulutuksessa pitää muuttaa jos aiotaan toteuttaa koulutus vieraskielisenä? Järjestämissuunnitelmaan ei isoja muutoksia tullut, mutta ajatuksia ja pohdintoja muutos herätti sitäkin enemmän.