Tuutor-ohjaus opiskelun tukena
Jokinen, Kristiina (2010)
Jokinen, Kristiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112515485
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena on kuvata korkeakouluopintojen tuutorointia osana opettajan työtä. Hanke kuvaa tuutorointiprosessia Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston erityispedagogiikan perusopinnoissa lukuvuosina 2006-2007 ja 2007-2008. Oppiminen nähdään tässä viitekehyksessä sosiokonstruktiivisena, yhteistoiminnallisena prosessina, jossa oppija rakentaa tietoa vuorovaikutuksessa toisten oppijoiden kanssa. Oppiminen on myös kokemuksellinen, toiminnallinen prosessi, jossa oppija käyttää hyväkseen aikaisemmin oppimaansa, tunteitaan, elämyksiään ja mielikuvitustaan. Ohjaus on vuorovaikutusta, joka tähtää oppijoiden syväoppimiseen. Ohjaus prosessina alkaa jo ennen ensimmäistä tapaamista. Tuutorin tehtävä on motivoida ja ylläpitää oppimismotivaatiota ja orientoida opiskelijoita opintokokonaisuuteen. Hän antaa opiskelijoille tietoa opintojen suorittamistavoista ja mahdollistaa yhteistoiminnalliset oppimistilanteet. Kehittämishankkeessa kuvataan tuutoroinnin periaatteita, jotka ovat dialogisuus, itseohjautuvuuden tukeminen ja yliopistollisuus. Tuutorointia toteutettiin pääasiassa tuutor-istunnoissa ja teemaseminaareissa sekä kommentoimalla kirjallisia tehtäviä ja vastaanottamalla ryhmäsuorituksia. Ohjauksellisen näkökulman mukaan ottaminen aikuisten kanssa työskenneltäessä täydentää opettajan ammattitaitoa ja luo tehokasta oppimista.