Omahoitajuus toimintatavaksi päiväkodissa
Kaisto, Eeva (2010)
Kaisto, Eeva
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317071
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus: Opinnäytetyöni tavoitteena on tuoda esiin omahoitajuus-työtavan positiivisia puolia. Toisaalta haluan selvittää, mitä omahoitajuuden toteuttaminen päiväkodissa vaatii työntekijältä ja työyhteisöltä, sekä miten voisi edesauttaa omahoitajuuteen siirtymistä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää omahoitajuuden päiväkodissa. Tässä osuudessa on tietoa siitä, mitä omahoitajuuteen sisältyy työntekijän näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa kerron päiväkodin työyhteisöstä, työn kehittämisestä ja sen seurauksena tulevasta muutoksesta.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kuusi päivähoidon ammattilaista yhdestä päiväkodista. Aineisto kerättiin yksilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimustulokset: Omahoitajuuden myötä lapsituntemus on parantunut ja lapsen vanhempien ja omahoitajan välinen suhde on muuttunut läheisemmäksi. Työ on helpottunut. Koulutus, keskustelu ja motivaatio ovat merkityksellisiä, kun päiväkodissa sitoudutaan omahoitajuuteen.
Johtopäätökset: Omahoitajuudessa on paljon positiivista, mutta uuden toimintatavan käyttöön otto vaatii etenemistä pienin askelin. Päiväkodin ammattilaisten tulee olla sitoutuneita omahoitajuuteen.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely: Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisältää omahoitajuuden päiväkodissa. Tässä osuudessa on tietoa siitä, mitä omahoitajuuteen sisältyy työntekijän näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa kerron päiväkodin työyhteisöstä, työn kehittämisestä ja sen seurauksena tulevasta muutoksesta.
Metodologinen esittely: Opinnäytetyöni on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui kuusi päivähoidon ammattilaista yhdestä päiväkodista. Aineisto kerättiin yksilökohtaisilla teemahaastatteluilla. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Keskeiset tutkimustulokset: Omahoitajuuden myötä lapsituntemus on parantunut ja lapsen vanhempien ja omahoitajan välinen suhde on muuttunut läheisemmäksi. Työ on helpottunut. Koulutus, keskustelu ja motivaatio ovat merkityksellisiä, kun päiväkodissa sitoudutaan omahoitajuuteen.
Johtopäätökset: Omahoitajuudessa on paljon positiivista, mutta uuden toimintatavan käyttöön otto vaatii etenemistä pienin askelin. Päiväkodin ammattilaisten tulee olla sitoutuneita omahoitajuuteen.