Avain ammatilliseen asiantuntijuuteen : Oulun seudun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoiminnan arviointitutkimus
Remahl, Tea (2010)
Remahl, Tea
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-067-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-597-067-1
Tiivistelmä
Tässä Oulun seudun ammattikorkeakoulun (Oamk) tutkimus- ja kehitystyön arviointitutkimuksessa esitetään kokonaiskuva Oulun seudun ammattikorkeakoulusta alueellisen innovaatioympäristön toimijana. Ammattikorkeakouluilta odotetaan enenevässä määrin tuloksia t&k-työssä. Tutkimus- ja kehitystyöstä on monenlaisia hyötyjä ammattikorkeakoululle, yhteistyökumppaneille ja ympäröivälle yhteiskunnalle. Sen avulla kehitetään opetusta sekä tuetaan toiminta-alueen kehitystä. Tutkimus perustuu valtakunnallisesti kerättäviin tilastotietoihin, Oulun seudun ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehityshanketoiminnasta kerättyihin tilastoihin sekä henkilökunnan (n=28) ja sidosryhmien edustajien (n=13) haastatteluihin. Suurin osa ammattikorkeakoulujen t&k-työstä tehdään erilaisissa hankkeissa. Hanketoiminnan tarkastelu osoittaa, että hankkeet suuntautuvat ammattikorkeakoulun tehtävien mukaisesti liiketoiminnan kehittämiseen, julkisten palvelujen ja kulttuurin tuottamiseen, korkeakouluopetuksen kehittämiseen sekä alueellisen innovaatio- ja toimintaympäristön parantamiseen. Henkilökunnan Q-metodologinen haastattelu tuotti kolme erilaista näkemystä t&k-työn nykytilasta. ”Turhautuneet” pitivät t&k-työtä tärkeänä osana ammattikorkeakoulun toimintaa, mutta järjestelmä ei vielä riittävästi tue sen tekemistä. ”Optimistit” näkivät nykytilan myönteisimpänä. ”Oman tien kulkijat” korostivat luovuuden tukemista ja innostavan ilmapiirin luomista t&k-työn ensisijaisena edellytyksenä. Sidosryhmien edustajat painottivat vastauksissaan uudistumisherkkyyttä, monialaisuuden täysimääräistä hyödyntämistä sekä ammattikorkeakoulun roolia yrittäjyyden edistäjänä ja alueen tarpeiden täyttäjänä. Aineiston perusteella Oulun seudun ammattikorkeakoulun t&k-työn kehittämishaasteena ovat 1) innovatiivisen organisaation mukaisten toimintatapojen edistäminen, 2) t&k-työn perustan vahvistaminen ja vaikuttavuuden lisääminen yhdistämällä oppiminen ja työelämälähtöinen t&k-toiminta, 3) Oamkin t&k-työn näkyvyyden parantaminen ja roolin kirkastaminen alueellisessa innovaatioympäristössä osaamisprofiilia vahvistamalla.