Opetuksen suunnittelusta oppimisen suunnitteluun - : Liikunnanohjauksen perustutkinnon opetussuunnitelman kehittäminen Liikuntakeskus Pajulahdessa
Tiainen, Marja-Leena (2010)
Tiainen, Marja-Leena
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017847
Tiivistelmä
Opetushallitus on uudistanut vuosina 2006–2010 kaikkien ammatillisten perustutkintojen perusteet. Tarkastelun kohteena ovat olleet alojen ammattitaitovaatimukset ja arvioinnin kohteet sekä arviointikriteerit, jotta ne vastaisivat mahdollisimman hyvin työelämän tarpeita. Liikunnanohjauksen perustutkinnon perusteiden uudistustyötä on tehty vuosina 2008–2009 ja uudet perusteet tulivat voimaan 1.8.2010. Tämän kehityshankkeen tavoitteena oli kehittää Liikuntakeskus Pajulahden oppilaitoskohtainen liikunnanohjauksen perustutkinnon opetussuunnitelma (LPT 120 ov) vastaamaan valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisia tutkintokriteerejä. Osatavoitteina oli edellä olevan prosessin avulla laajentaa Liikuntakeskus Pajulahden opettajien pedagogista ajattelua omasta ammattiaineen opettamisesta kokonaisvaltaiseen liikuntaneuvojan perustutkinnon oppimisprosessiin. Toisena osatavoitteena oli käynnistää Liikuntakeskus Pajulahden koulutuksen toimintakulttuurin muutos oppivan organisaation toimintamallin suuntaan.
Opetussuunnitelman kehittämisprosessi toteutettiin neljänä yhden ja kahden päivän mittaisina työseminaareina vuoden 2009 joulukuun ja syksyn 2010 välisenä aikana. Työseminaarien välissä vastuuopettajat valmistelivat opetussuunnitelmaa pienryhmissä. Tässä kehittämistyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimuksen ja toimintatutkimuksen yhdistelmää. Aineiston kerääminen on tehty 1.12.2009- 16.8.2010 välisenä aikana. Aineisto on kerätty osallistuvan havainnoinnin menetelmin.
Koulutus muokkaa voimakkaasti mielikuvaa Pajulahdesta ja lisää uskottavuutta kaikilla toiminta-alueilla, siksi koulutuksen tavoitteeksi on asetettu: paras suomalainen toisen asteen liikunta-alan kouluttaja valtakunnallisilla laatukriteereillä mitattuna. Toiminta-ajatuksena on järjestää korkeatasoista liikunta-alan ammatillista koulutusta tarjoamalla huippu-olosuhteet ja laadukasta osaamista. Koulutuksessa tuetaan opiskelijoita omien oppimistapojen ja - käsitysten löytämiseen, tekemällä oppien ja oivaltavasti ohjaten. Koulutuksessa korostuu toiminta-ajatus ”learning by doing” – tekemällä oppii. Kaikki ammatilliset opettajat tiedostavat opettamisen haasteet, perinteisen opettamisen ja toimintaympäristön muutokset. Ammatillisen opettajan ammattitaitovaatimukset ovat kovat, hänen tulee oman ammatillisen koulutuksen ja työkokemuksen ja opettajankoulutuksen lisäksi hallita substanssialan työt ja työelämän todellisuus. Koulutus on osa yhteiskuntaa ja elää yhteiskunnan muutoksessa mukana. Kiivas muutosrytmi luo paineita muutoksille myös ammatillisissa tutkinnoissa, niin globaalit muutokset kuin työelämän ja koulutuspolitiikan uudet suuntaukset vaikuttavat oppilaitosten toimintakulttuurin muutokseen tulevaisuudessa.
Opetussuunnitelman kehittämisprosessi toteutettiin neljänä yhden ja kahden päivän mittaisina työseminaareina vuoden 2009 joulukuun ja syksyn 2010 välisenä aikana. Työseminaarien välissä vastuuopettajat valmistelivat opetussuunnitelmaa pienryhmissä. Tässä kehittämistyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimuksen ja toimintatutkimuksen yhdistelmää. Aineiston kerääminen on tehty 1.12.2009- 16.8.2010 välisenä aikana. Aineisto on kerätty osallistuvan havainnoinnin menetelmin.
Koulutus muokkaa voimakkaasti mielikuvaa Pajulahdesta ja lisää uskottavuutta kaikilla toiminta-alueilla, siksi koulutuksen tavoitteeksi on asetettu: paras suomalainen toisen asteen liikunta-alan kouluttaja valtakunnallisilla laatukriteereillä mitattuna. Toiminta-ajatuksena on järjestää korkeatasoista liikunta-alan ammatillista koulutusta tarjoamalla huippu-olosuhteet ja laadukasta osaamista. Koulutuksessa tuetaan opiskelijoita omien oppimistapojen ja - käsitysten löytämiseen, tekemällä oppien ja oivaltavasti ohjaten. Koulutuksessa korostuu toiminta-ajatus ”learning by doing” – tekemällä oppii. Kaikki ammatilliset opettajat tiedostavat opettamisen haasteet, perinteisen opettamisen ja toimintaympäristön muutokset. Ammatillisen opettajan ammattitaitovaatimukset ovat kovat, hänen tulee oman ammatillisen koulutuksen ja työkokemuksen ja opettajankoulutuksen lisäksi hallita substanssialan työt ja työelämän todellisuus. Koulutus on osa yhteiskuntaa ja elää yhteiskunnan muutoksessa mukana. Kiivas muutosrytmi luo paineita muutoksille myös ammatillisissa tutkinnoissa, niin globaalit muutokset kuin työelämän ja koulutuspolitiikan uudet suuntaukset vaikuttavat oppilaitosten toimintakulttuurin muutokseen tulevaisuudessa.