Extranet-järjestelmän merkitys sähköisessä kumppani-liiketoiminnassa : case: PartnerNet
Sirén, Janne (2004)
Sirén, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2004
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317094
Tiivistelmä
Tämä tutkielma keskittyy case-yrityksen, Oy Heltel Ab – Elisa Communications, extranetin hyödyntämismahdollisuuksiin ja kehittämiseen jälleenmyyjähaastatteluiden pohjalta.
Extranet on edelleen tänä päivänä edistyksellinen työkalu palveluiden tarjoamisessa ja siksi se on vahvasti hyödyntämisvaiheessaan erityisesti business to business-liiketoiminnassa. Tämän vuoksi on tärkeä tutkia extranertin käytännön sovelluksia ja kehitysmahdollisuuksia olemassa oleviin järjestelmiin kohdistuvien vaikutusten ohella.
Teoriaosuudessa selvitetään asiakaspalvelun ja extranetin toiminnallisuuden kulmakiviä, joita sitten peilataan empiriaosuudessa haastatteluista saatuihin tuloksiin. Sen jälkeen analysoidaan kehittämistä vaativat kohdat ja vedetään johtopäätökset.
Suurin hyöty teknologiasta saadaan, kun extranetissä toteutetaan suorittavia, tai automatisoituja toimintoja rutiinipalveluihin ja tukevia toimintoja personoituihin palveluihin. Mahdollisuus varmistaa tuotteen saatavuus, tilauksen ja toimituksen reaaliaikainen seuranta sekä luotettava tietojen päivitysmenetelmä ovat tutkituista extranetin toiminnoista kriittisimmät maahantuojan ja jälleenmyyjän välisessä toiminnassa.
Tutkimuksessa paljastui järjestelmässä olevan niin hyvää kuin huonoakin. Yleisesti ottaen olemassa olevaan järjestelmään oltiin tyytyväisiä, mutta esimerkiksi tietosisältö ja tietty toiminnallisuus vaatii edelleen kehittämistä.
Extranet on edelleen tänä päivänä edistyksellinen työkalu palveluiden tarjoamisessa ja siksi se on vahvasti hyödyntämisvaiheessaan erityisesti business to business-liiketoiminnassa. Tämän vuoksi on tärkeä tutkia extranertin käytännön sovelluksia ja kehitysmahdollisuuksia olemassa oleviin järjestelmiin kohdistuvien vaikutusten ohella.
Teoriaosuudessa selvitetään asiakaspalvelun ja extranetin toiminnallisuuden kulmakiviä, joita sitten peilataan empiriaosuudessa haastatteluista saatuihin tuloksiin. Sen jälkeen analysoidaan kehittämistä vaativat kohdat ja vedetään johtopäätökset.
Suurin hyöty teknologiasta saadaan, kun extranetissä toteutetaan suorittavia, tai automatisoituja toimintoja rutiinipalveluihin ja tukevia toimintoja personoituihin palveluihin. Mahdollisuus varmistaa tuotteen saatavuus, tilauksen ja toimituksen reaaliaikainen seuranta sekä luotettava tietojen päivitysmenetelmä ovat tutkituista extranetin toiminnoista kriittisimmät maahantuojan ja jälleenmyyjän välisessä toiminnassa.
Tutkimuksessa paljastui järjestelmässä olevan niin hyvää kuin huonoakin. Yleisesti ottaen olemassa olevaan järjestelmään oltiin tyytyväisiä, mutta esimerkiksi tietosisältö ja tietty toiminnallisuus vaatii edelleen kehittämistä.