Sureva lapsi koulussa - opas surevan lapsen tukemiseen alakoulussa
Räihä, Heikki; Lähderinne, Mira; Hyttinen, Päivi (2010)
Räihä, Heikki
Lähderinne, Mira
Hyttinen, Päivi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121618460
Tiivistelmä
Kirkonsalmen koulun opettajilla oli tarve lisätiedolle surevan lapsen tukemisesta. Opettajat olivat kokeneet itsensä epävarmoiksi kohdatessaan surevan lapsen työssään. Toiminnallisena opinnäytetyönä tehtiin tuotteistettu opas opettajille antamaan heille tiedollista ja menetelmällistä tukea surevan lapsen tukemiseen. Lapsella on oikeus saada tukea kokonaisvaltaisesti ja koulun tehtävänä on osallistua tuen tarjoamiseen. Opinnäytetyön tavoitteina oli yhtenäistää opettajien käytäntöä sosiaalisen tuen tarjoamisessa lapselle, tukea opettajia surureaktioiden tunnistamiseen ja varhaiseen puuttumiseen sekä tukea koulun ja kodin välistä yhteistyötä.
Opas valmistettiin Jämsän ja Mannisen (2000) osaamisen tuotteistamisen prosessin mukaisesti. Prosessi sisältää viisi vaihetta: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideavaihe, tuotteen luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe sekä viimeistelyvaihe. Selvitimme toimeksiantajan kehittämistarpeita tekemällä ryhmähaastattelun koululla, jonka pohjalta laadimme oppaan. Opinnäytetyö sisältää kaksi osuutta: raportointiosuuden ja oppaan. Raportointiosuudessa kuvataan opinnäytetyöprosessin etenemistä sekä teoreettiset lähtökohdat.
Opas sisältää tietoa yleisimmistä surua aiheuttavista tekijöistä lapsen elämässä, kriisin vaiheista sekä surureaktioista. Lisäksi oppaassa on työmenetelmiä, joita opettajat voivat käyttää surevan lapsen tukemiseen. Opas sisältää myös tärkeimpiä paikallisia ja valtakunnallisia yhteystietoja, joihin koulu voi ottaa tarvittaessa yhteyttä. Opas liitettiin osaksi Iisalmen Seurakunnan projektia. Projektin tarkoituksena oli jakaa surulaatikot ja oppaat kaikille Iisalmen alueen kouluille ja lisätä opettajien valmiutta surevien lasten tukemisessa.
Kirkonsalmen koulun opettajat ja seurakunnan työntekijät pitivät opasta käytännöllisenä ja ajankohtaisena. Opas toimii yhtenäistävänä työvälineenä alakoulujen opettajille, joka antaa heille varmuutta kohdata ja tukea surevaa lasta. Opinnäytetyön aloittama kehitystyö voisi jatkua yläkouluille oppaalla, jossa keskityttäisiin sosiaalisen tuen tarjoamiseen surevalle nuorelle.
Opas valmistettiin Jämsän ja Mannisen (2000) osaamisen tuotteistamisen prosessin mukaisesti. Prosessi sisältää viisi vaihetta: kehittämistarpeen tunnistaminen, ideavaihe, tuotteen luonnosteluvaihe, kehittelyvaihe sekä viimeistelyvaihe. Selvitimme toimeksiantajan kehittämistarpeita tekemällä ryhmähaastattelun koululla, jonka pohjalta laadimme oppaan. Opinnäytetyö sisältää kaksi osuutta: raportointiosuuden ja oppaan. Raportointiosuudessa kuvataan opinnäytetyöprosessin etenemistä sekä teoreettiset lähtökohdat.
Opas sisältää tietoa yleisimmistä surua aiheuttavista tekijöistä lapsen elämässä, kriisin vaiheista sekä surureaktioista. Lisäksi oppaassa on työmenetelmiä, joita opettajat voivat käyttää surevan lapsen tukemiseen. Opas sisältää myös tärkeimpiä paikallisia ja valtakunnallisia yhteystietoja, joihin koulu voi ottaa tarvittaessa yhteyttä. Opas liitettiin osaksi Iisalmen Seurakunnan projektia. Projektin tarkoituksena oli jakaa surulaatikot ja oppaat kaikille Iisalmen alueen kouluille ja lisätä opettajien valmiutta surevien lasten tukemisessa.
Kirkonsalmen koulun opettajat ja seurakunnan työntekijät pitivät opasta käytännöllisenä ja ajankohtaisena. Opas toimii yhtenäistävänä työvälineenä alakoulujen opettajille, joka antaa heille varmuutta kohdata ja tukea surevaa lasta. Opinnäytetyön aloittama kehitystyö voisi jatkua yläkouluille oppaalla, jossa keskityttäisiin sosiaalisen tuen tarjoamiseen surevalle nuorelle.