M-FUN-TESTIN PALLOILUOSIO-SOVELTUVUUS SUOMALAISLAPSILLE
Hyväri, Sanna; Tissari, Tuija (2010)
Hyväri, Sanna
Tissari, Tuija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121718595
Tiivistelmä
Miller Function & Participation Scales eli M-Fun on Lucy Millerin vuonna 2006 Yhdysvalloissa lasten visuo-, hieno- ja karkeamotoristen taitojen arviointiin kehittämä testimenetelmä. Testi on normitettu Yhdysvalloissa 2 v 6 kk – 7 v 11 kk ikäisten lasten toiminnallisten taitojen arviointiin. ”M-Fun arviointimenetelmä antaa tietoa siitä, kuinka toiminnallinen suoriutuminen tai sen eri osa-alueilla ilmenevät kehitykselliset ongelmat vaikuttavat hänen kykyynsä toimia kotona ja suoriutua päiväkodin tai koulun toiminnan ja sosiaalisen kanssakäymisen haasteista.” Suomessa Sity ry:n järjestämät testikoulutukset ovat alkaneet syksyllä 2008.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka ikäodotusten mukaisesti kehittyneet suomalaislapset suoriutuvat M-Fun- testin karkeamotorisen osion palloilutehtävistä. Kuusi vuotta täyttäneillä palloiluosio koostuu yhteensä 13 tehtävästä, joista pallontasapainottelutehtäviä on kolme, pallonpompautustehtäviä viisi ja pallonpotkaisutehtäviä viisi. Alle kuusivuotiaille palloilutehtäviä on kahdeksan, joista pallontasapainottelutehtäviä on kolme ja pallonpotkaisu- eli jalkapallotehtäviä viisi.
Tutkimusaineistomme koostui 64 lapsesta, jotka jaoimme kahteen ikäryhmään: 4 v – 5 v 11 kk ja 6 v – 6 v 11 kk. Tehtävien anto tapahtui testimanuaalin mukaisesti ja tehtävät pisteytettiin strukturoidun pisteytyskaavakkeen avulla. Aineistonkeruutilanteissa läsnä olivat ainoastaan tutkija ja tutkittava. Aineisto analysoitiin taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella suomalaislapset suoriutuvat palloiluosion tehtävistä hyvin. Parhaiten tutkittavat suoriutuivat pallon tasapainottelutehtävistä, joissa yhteispisteiden keskiarvo oli korkea ja pisteiden keskihajonta matala kummassakin ikäryhmässä. Pallonpompautustehtävät osoittautuvat haastavimmiksi isojen ryhmälle. Pallonpompautustehtävien yhteispisteiden keskiarvo oli suhteessa matalin ja pisteiden keskihajonta suurin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka ikäodotusten mukaisesti kehittyneet suomalaislapset suoriutuvat M-Fun- testin karkeamotorisen osion palloilutehtävistä. Kuusi vuotta täyttäneillä palloiluosio koostuu yhteensä 13 tehtävästä, joista pallontasapainottelutehtäviä on kolme, pallonpompautustehtäviä viisi ja pallonpotkaisutehtäviä viisi. Alle kuusivuotiaille palloilutehtäviä on kahdeksan, joista pallontasapainottelutehtäviä on kolme ja pallonpotkaisu- eli jalkapallotehtäviä viisi.
Tutkimusaineistomme koostui 64 lapsesta, jotka jaoimme kahteen ikäryhmään: 4 v – 5 v 11 kk ja 6 v – 6 v 11 kk. Tehtävien anto tapahtui testimanuaalin mukaisesti ja tehtävät pisteytettiin strukturoidun pisteytyskaavakkeen avulla. Aineistonkeruutilanteissa läsnä olivat ainoastaan tutkija ja tutkittava. Aineisto analysoitiin taulukkolaskentaohjelmalla.
Tutkimustulosten perusteella suomalaislapset suoriutuvat palloiluosion tehtävistä hyvin. Parhaiten tutkittavat suoriutuivat pallon tasapainottelutehtävistä, joissa yhteispisteiden keskiarvo oli korkea ja pisteiden keskihajonta matala kummassakin ikäryhmässä. Pallonpompautustehtävät osoittautuvat haastavimmiksi isojen ryhmälle. Pallonpompautustehtävien yhteispisteiden keskiarvo oli suhteessa matalin ja pisteiden keskihajonta suurin.