"Lehmät synnyttää maitoa" : Sadutusprojekti päiväkodissa
Uusitalo, Outi (2010)
Uusitalo, Outi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121818667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121818667
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on lapset etusijalle asettava projekti, jossa käytin sadutusmenetelmää. Tarkoitukseni oli saada kuuluville lasten omat ajatukset ja ideat sadutuksesta, jolloin heidän itse tekemänsä kulttuuri saisi ansaitsemansa arvostuksen. Sitä tukemaan lopputuloksena syntyi lasten omista saduista ja kuvituksista koottu satukirja. Lisäksi tärkeänä tavoitteena oli saada päiväkodin henkilökunta innostumaan sadutuksesta, jotta se jäisi elämään päiväkodin arkeen. Sen seurauksena sadutuksesta seuraisi paljon hyvää, koska sadutus kehittää sekä lapsia että työntekijöitä monella tavalla.
Lähdin liikkeelle tarkastellen päivähoitoa laadullisesta näkökulmasta, koska sadutuksen ajatellaan tuovan siihen lisää laatunäkökulmaa. Käsittelin myös ajatuksia lasten omasta kulttuurista sekä avasin sadutusmenetelmää, sen sovellettavuutta sekä historiaa. Tutkimusmenetelminä olen käyttänyt osallistuvaa havainnointitutkimusta sekä narratiivista tutkimusta sitä tukemassa.
Projektin kulun olen kirjoittanut interventioittain aikajärjestyksessä, jolloin lukija saa selvemmän kuvan lapsiin kohdistuneista vaikutuksista sadutuksen myötä. Yleisin huomio oli lasten itsetunnon ja varmuuden kasvaminen. Muita onnistumisia oli aran lapsen avautuminen kuorestaan ja puhumattomuuden väistyminen sekä levottoman lapsen rauhoittuminen sadutuksen ajaksi. Lapset itse kokivat sadutuksen tärkeäksi hetkeksi päivässään. Projektissa tuli selvästi esille sadutuksen hyvät puolet ja soveltuvuus työmenetelmänä. Se, jääkö sadutus elämään päiväkodin arkeen, selviää vasta pidemmällä aikavälillä, mutta koen onnistuneeni, koska ainakin kiinnostus sadutusta kohtaan nousi päiväkodin henkilökunnan keskuudessa.
Projekti toteutettiin yhteistyössä ylivieskalaisen yksityisen päiväkodin Vekarakulman kanssa vuonna 2010 kesän ja syksyn aikana.
Lähdin liikkeelle tarkastellen päivähoitoa laadullisesta näkökulmasta, koska sadutuksen ajatellaan tuovan siihen lisää laatunäkökulmaa. Käsittelin myös ajatuksia lasten omasta kulttuurista sekä avasin sadutusmenetelmää, sen sovellettavuutta sekä historiaa. Tutkimusmenetelminä olen käyttänyt osallistuvaa havainnointitutkimusta sekä narratiivista tutkimusta sitä tukemassa.
Projektin kulun olen kirjoittanut interventioittain aikajärjestyksessä, jolloin lukija saa selvemmän kuvan lapsiin kohdistuneista vaikutuksista sadutuksen myötä. Yleisin huomio oli lasten itsetunnon ja varmuuden kasvaminen. Muita onnistumisia oli aran lapsen avautuminen kuorestaan ja puhumattomuuden väistyminen sekä levottoman lapsen rauhoittuminen sadutuksen ajaksi. Lapset itse kokivat sadutuksen tärkeäksi hetkeksi päivässään. Projektissa tuli selvästi esille sadutuksen hyvät puolet ja soveltuvuus työmenetelmänä. Se, jääkö sadutus elämään päiväkodin arkeen, selviää vasta pidemmällä aikavälillä, mutta koen onnistuneeni, koska ainakin kiinnostus sadutusta kohtaan nousi päiväkodin henkilökunnan keskuudessa.
Projekti toteutettiin yhteistyössä ylivieskalaisen yksityisen päiväkodin Vekarakulman kanssa vuonna 2010 kesän ja syksyn aikana.