Kajaanin ammattikorkeakoulun Oppimisneuvolan prosessikuvaukset : - Esikoululaisten terveyskoulu ja terveystarkastus
Heikkinen, Miia (2007)
Heikkinen, Miia
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010112315125
Tiivistelmä
Oppimisneuvola on Kajaanin ammattikorkeakoulun sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan yksikön palvelutoiminta,
jonka kautta tarjotaan opiskelijoiden tuottamia terveyspalveluja erilaisille kohderyhmille, niin eri yhteisöille ja
ryhmille kuin yksityisille henkilöille. Palveluja tuottaessaan opiskelijat harjoittelevat palvelujen tuottamista sekä
opetussuunnitelmansa edellyttämää terveyttä edistävää hoitotyötä opettajiensa ohjauksessa.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kuvata Kajaanin ammattikorkeakoulun Oppimisneuvolan yhden yksilötoiminnan
ja yhden ryhmätoiminnan toimintaprosessien eteneminen. Työn tavoitteena oli kehittää Oppimisneuvolan
tiedotusta ja markkinointia kuvaamalla esikoululaisten terveyskoulu-ryhmän sekä terveystarkastuksen toimintaprosessit.
Prosessi on sarja toisistaan riippuvia tehtäviä, jotka toteutetaan tuotteen tai tiedon jalostamiseksi, tiettyjä menetelmiä
ja toimintatapoja soveltaen. Prosessi voidaan määritellä dynaamiseksi sarjaksi toimintoja eli toimintoketjuksi.
Prosessit siis nivovat yhteen muutoin toisistaan irrallaan olevia asioita, jotta haluttu määritelty tulos, tuotos
saadaan aikaan. Tuotokset taas ovat tietoa, tuotteita ja palveluita.
Palvelulla tarkoitetaan toistuvien tai jatkuvien toimintojen ja prosessien lopputuloksena syntyvää ratkaisua, joka
toimitetaan sisäiselle tai ulkoiselle asiakkaalle ennalta sovitun palvelutason mukaisesti. Tällöin asiakkaille prosessikuvaukset
toimivat eräänlaisena varmistuksena laadulle palvelutason takaamisessa. Prosessikuvausten avulla myös
kuvattu toiminta saadaan paremmin näkyviin. Kuvauksia voidaan näin siis myös käyttää esimerkiksi organisaation
toiminnan ja periaatteiden yleisesittelyssä.
Kehittämistehtävässä kuvattiin Kajaanin ammattikorkeakoulun Oppimisneuvolan esikoululaisten terveyskouluryhmän
ja terveystarkastuksen toimintaprosessit. Prosessien kuvaaminen tapahtui keväällä 2007 yhteistyössä Oppimisneuvolan
koordinaattorin ja terveydenhoitajan kanssa. Prosessien dokumentointi tapahtui kuvaamalla prosessit
vuo-kaavioiden sekä kehittämistehtävässä tekstin avulla.
jonka kautta tarjotaan opiskelijoiden tuottamia terveyspalveluja erilaisille kohderyhmille, niin eri yhteisöille ja
ryhmille kuin yksityisille henkilöille. Palveluja tuottaessaan opiskelijat harjoittelevat palvelujen tuottamista sekä
opetussuunnitelmansa edellyttämää terveyttä edistävää hoitotyötä opettajiensa ohjauksessa.
Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kuvata Kajaanin ammattikorkeakoulun Oppimisneuvolan yhden yksilötoiminnan
ja yhden ryhmätoiminnan toimintaprosessien eteneminen. Työn tavoitteena oli kehittää Oppimisneuvolan
tiedotusta ja markkinointia kuvaamalla esikoululaisten terveyskoulu-ryhmän sekä terveystarkastuksen toimintaprosessit.
Prosessi on sarja toisistaan riippuvia tehtäviä, jotka toteutetaan tuotteen tai tiedon jalostamiseksi, tiettyjä menetelmiä
ja toimintatapoja soveltaen. Prosessi voidaan määritellä dynaamiseksi sarjaksi toimintoja eli toimintoketjuksi.
Prosessit siis nivovat yhteen muutoin toisistaan irrallaan olevia asioita, jotta haluttu määritelty tulos, tuotos
saadaan aikaan. Tuotokset taas ovat tietoa, tuotteita ja palveluita.
Palvelulla tarkoitetaan toistuvien tai jatkuvien toimintojen ja prosessien lopputuloksena syntyvää ratkaisua, joka
toimitetaan sisäiselle tai ulkoiselle asiakkaalle ennalta sovitun palvelutason mukaisesti. Tällöin asiakkaille prosessikuvaukset
toimivat eräänlaisena varmistuksena laadulle palvelutason takaamisessa. Prosessikuvausten avulla myös
kuvattu toiminta saadaan paremmin näkyviin. Kuvauksia voidaan näin siis myös käyttää esimerkiksi organisaation
toiminnan ja periaatteiden yleisesittelyssä.
Kehittämistehtävässä kuvattiin Kajaanin ammattikorkeakoulun Oppimisneuvolan esikoululaisten terveyskouluryhmän
ja terveystarkastuksen toimintaprosessit. Prosessien kuvaaminen tapahtui keväällä 2007 yhteistyössä Oppimisneuvolan
koordinaattorin ja terveydenhoitajan kanssa. Prosessien dokumentointi tapahtui kuvaamalla prosessit
vuo-kaavioiden sekä kehittämistehtävässä tekstin avulla.