Skattekontot i bokföringsbyråer : Problem och möjligheter
Rikberg, Emilia (2010)
Rikberg, Emilia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010123118942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010123118942
Tiivistelmä
Skattekontolagen trädde i kraft den 1 januari 2010, vilket innebar att skattekontot togs i bruk. Syftet med detta arbete är att undersöka hur skattekontot har påverkat arbetet på bokföringsbyråer, vilka problem och möjligheter det har fört med sig. Handlingssättet är en kvalitativ metod, där det utgående från anvisningar undersöks implementeringen av skattekontot. Själva skattekontot är en elektronisk tjänst där bokföringsbyrån kan följa upp kundföretagens skatter. Skattekontot förde med sig förändringar i deklarationen och betalningen av vissa skatter, bland annat mervärdesskatten och arbetsgivaravgifterna. Förändringar gjordes också angående förseningspåföljder och tidtabeller. Deklarationsblanketten, som tidigare hette övervakningsanmälan, heter nu periodskattedeklaration. Meningen är att skattekontot skall bli ett effektivt verktyg för de inblandade, d.v.s. Skatteförvaltningen, de skatteskyldiga och bokföringsbyråerna. Till bokföringsbyråns första utmaningar med skattekontot hörde att göra de nödvändiga förberedelserna och informera kunderna om förändringarna i tid. Efter att skattekontot tagits i bruk, uppstod en del problem i bokföringsbyrån Satakerta Oy. Skatteförvaltningens behandling av negativ mervärdesskatt orsakade problem, vilket också Katso-fullmakterna och betalningen av skattekontoskatterna gjorde. Bokföringsbyrån använde tid och resurser till att reda ut oklarheterna, med hjälp av anvisningar från Skatteförvaltningen och samarbetspartner. Slutsatsen är att en del av problemen orsakade av skattekontot är sådana som bokföringsbyrån inte kan påverka, medan en del av problemen till en stor del beror på kommunikationen mellan bokföringsbyrån och kundföretagen. Trots problem i början, har skattekontot potential att bli ett effektivt verktyg för bokföringsbyråerna. The tax account law came into effect on January 1st 2010, which means that the tax account was introduced. The intention of this thesis is to explore how the tax account has influenced on the work in the account bureaus, which problems and possibilities it has brought along. The method is a qualitative method, and based on directions the implementation of the tax account is analyzed. The tax account itself is an electronic service where the account bureau can follow up on the taxes of the customer companies. The tax account brought changes to the tax form and payment of some taxes, such as value-added tax and withholding tax and social security. Changes were also made to the consequences of late payments and time schedules. The tax form is now going under the name periodic tax return. The intention of the tax account is to make it an effective tool for the parties involved, which are the tax authorities, the tax payer and the account bureau. The first challenges with the tax account for the account bureau, was to make the necessary ar-rangement and inform the customers of the changes in time. After the tax account was introduced, there were some issues in the account bureau SatakertaOy. The treatment of the negative value-added tax of the tax authorities caused problems, as well as the Katso-authorization and payment of the tax account taxes did. The account bureau used time and resources to solve the confusions, with the help of the tax authorities and associated partners. The conclusion is that some of the problems caused by the tax account are prob-lems that the account bureau not can influence on, but some of the problems mostly de-pend on the communication between the account bureau and the customer companies. Despite problems in the beginning, the tax account has got potential to become an effec-tive tool for account bureaus.