Itsearvioinnista laadunhallintaan : "Näin meillä toimitaan"
Ranta, Tarja (2010)
Ranta, Tarja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121217898
Tiivistelmä
Vaatimus laadukkaista palveluista ja tuotteista tuntuu tänä päivänä itsestään selvältä. Halu tuottaa laadukkaita palveluita on osa ammattiylpeyttä ja ammatinharjoittajana myös osa kilpailukykyä, joka pohjautuu asiakkaiden tarpeiden tuntemiseen ja niihin vastaamiseen. Toimiva laadunhallintajärjestelmä on osoitus asioiden hallinnasta ja mahdollistaa hyvän palvelun tuottamisen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadunhallinnan kehitystyönä Terapia-Myyrässä, joka on kahden ammatinharjoittajana toimivan fysioterapeutin yhteisvastaanotto. Laadunhallinnan kehitystyön motiivi syntyi sekä Terapia-Myyrän sisäisistä tarpeista että ulkoisista paineista. Työ toteutettiin toiminnallisena kehitystyönä kehittävän työntutkimuksen syklejä mukaillen.
Tavoitteena oli kuvataTerapia-Myyrän laadunhallintajärjestelmä uuteen laatukäsikirjaan. Kehitystarpeiden tunnistamiseksi toteutimme toukokuussa 2010 ITE2-itsearvioinnin, jonka pohjalta tähän opinnäytetyöhön kuvattaviksi nostettiin palvelukuvaus ja palveluprosessi. Kehitimme toimintatapojamme PIENET-laadunhallintajärjestelmän mukaisesti ja uudet toimintatapamme kuvattiin päivitettyyn laatukäsikirjaan.
Laadunhallintajärjestelmämme arvioitiin uudestaan marraskuussa ja asetetut laatutavoitteet voitiin todeta saavutetuksi. Tämän opinnäytetyönansiosta olemme kehittäneet toimintaamme myös laaja-alaisemmin, mm. markkinoinnin osalta. Laadunhallintajärjestelmämme kehitystyö jatkuu käytännön työn ohessa edelleen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin laadunhallinnan kehitystyönä Terapia-Myyrässä, joka on kahden ammatinharjoittajana toimivan fysioterapeutin yhteisvastaanotto. Laadunhallinnan kehitystyön motiivi syntyi sekä Terapia-Myyrän sisäisistä tarpeista että ulkoisista paineista. Työ toteutettiin toiminnallisena kehitystyönä kehittävän työntutkimuksen syklejä mukaillen.
Tavoitteena oli kuvataTerapia-Myyrän laadunhallintajärjestelmä uuteen laatukäsikirjaan. Kehitystarpeiden tunnistamiseksi toteutimme toukokuussa 2010 ITE2-itsearvioinnin, jonka pohjalta tähän opinnäytetyöhön kuvattaviksi nostettiin palvelukuvaus ja palveluprosessi. Kehitimme toimintatapojamme PIENET-laadunhallintajärjestelmän mukaisesti ja uudet toimintatapamme kuvattiin päivitettyyn laatukäsikirjaan.
Laadunhallintajärjestelmämme arvioitiin uudestaan marraskuussa ja asetetut laatutavoitteet voitiin todeta saavutetuksi. Tämän opinnäytetyönansiosta olemme kehittäneet toimintaamme myös laaja-alaisemmin, mm. markkinoinnin osalta. Laadunhallintajärjestelmämme kehitystyö jatkuu käytännön työn ohessa edelleen.