Suomalaisen ammattipainipromootion asiakastyytyväisyys : case: Fight Club Finland pro wrestling
Kalmeenoja, Antti (2010)
Kalmeenoja, Antti
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101071089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101071089
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena on suomalaisen ammattipainipromootion asiakastyytyväisyys. Työssä selvitettiin ammattipainiyleisön ajatuksia ja tuntemuksia Fight Club Finlandista. Ammattipainista ei ole aiemmin tehty Suomessa asiakastyytyväisyyskyselyä, joten sille oli tarvetta. Tutkimuksessa selvitettiin myös keinot ja kanavat, joilla vastaajat tavoittavat ammattipainin. Näillä tuloksilla suomalaisen ammattipainin näkyvyyttä ja asemaa pyritään parantamaan. Työn teoriaosassa käsiteltiin ammattipainia ja siihen liittyvää kirjallisuutta sekä lähteitä. Teoriaosassa käsiteltiin myös asiakastyytyväisyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöi-tä. Työn teoriaosa koostettiin paitsi alan ammattikirjallisuudesta, myös omista kokemuksistani ja havainnoistani pohjautuen työharjoitteluaikaani Fight Club Finlandissa. Teoriaosan jälkeen työssä käsiteltiin asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset. Vastauksia kerättiin Fight Club Finlandin verkkosivuilla olleen kyselyn kautta, joita lopulta kertyi 122 kappaletta. Kysely ajoitettiin ammattipainitapahtuman ”Jatkosodan” aikoihin keväällä 2010. Vastausaikaa vastaamiseen annettiin touko-kesäkuun ajan. Tutkimuksessa saatiin selville arvokasta tietoa ammattipainiyleisön toiveista ja ajatuksista, joita Fight Club Finland voi tulevaisuudessa hyödyntää toimintansa parantamiseen. Tuloksiksi saatiin selville vastaajien syyt tapahtumissa käymiselle, vastaajien aktiivisuus lajin seuraamisessa, verkkosivujen toimivuudesta ja lajin näkyvyy-destä. Suomalaisen ammattipainin ongelmaksi nähtiin näkyvyyden puute. Suurimmiksi syiksi tähän nähtiin näkyvän mainonnan puuttuminen ja oman televisio-ohjelman puuttuminen.