Liikuntakeskuksesta hyvinvointilaitokseksi : Case Nivalan Uikko
Nurmenniemi, Juha (2011)
Nurmenniemi, Juha
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101161395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101161395
Tiivistelmä
Nyky-yhteiskunnassa uudistuminen on elintärkeää eritoten palvelu-alalla. Palvelua on alettu tuotteistamaan enemmissä määrin ja näin ollen fyysisen tuotteen ja palvelun markkinointi- ja ajattelutapa ovat lähentymässä toisiaan.
Tämän opinnäytetyön yhtenä päätutkimusongelmana on selvittää kysyntää Nivalan Uikon kaavailemille lisäpalveluille jo ennen näiden markkinointia. Toisena päätutkimusongelmana on asiakastyytyväisyyskysely sekä pyrkiminen löytämään uusia kehitysideoita Nivalan Uikolle.
Teoriaosuus käsittelee tuotteistamisen sekä yleisimmät termit markkinoinnissa, kuten 4P:n markkinointimixin. Myöskin segmentointia ja suhdetoimintaa käydään läpi teoreettisesti.
Johtopäätösten tekemisessä käytetään pääasiassa kvantitatiivista asiakaskyselyä, jota toteutettiin koko lokakuun ajan vuonna 2010. Jotta kuva ei jäisi kuitenkaan liian yksipuoliseksi, on hankittu aineistoa pohdinnalle myös paneelikeskustelusta, joka pidettiin ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoiden kesken Haapajärvellä hieman ennen asiakaskyselyn aloittamista. Tutkimuksen luottamuksen tehostamiseksi hankittiin laaja määrä vastauksia, näitä oli 541 kappaletta.
Nivalan Uikon asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä nykyiseen Uikkoon mutta toivat myös lisäideoita viihtyvyyden parantamiseksi. Uikko on selkeästi ottanut paikkansa Nivalan liikuntakeskuksena. Uusiin palveluihin suhtauduttiin pääsääntöisesti varsin varovaisesti, mutta esimerkiksi personal trainerilla, hierontapalveluilla ja liikuntasalilla on jo valmiina kohtuullisesti markkinapotentiaalia.
Tämän opinnäytetyön yhtenä päätutkimusongelmana on selvittää kysyntää Nivalan Uikon kaavailemille lisäpalveluille jo ennen näiden markkinointia. Toisena päätutkimusongelmana on asiakastyytyväisyyskysely sekä pyrkiminen löytämään uusia kehitysideoita Nivalan Uikolle.
Teoriaosuus käsittelee tuotteistamisen sekä yleisimmät termit markkinoinnissa, kuten 4P:n markkinointimixin. Myöskin segmentointia ja suhdetoimintaa käydään läpi teoreettisesti.
Johtopäätösten tekemisessä käytetään pääasiassa kvantitatiivista asiakaskyselyä, jota toteutettiin koko lokakuun ajan vuonna 2010. Jotta kuva ei jäisi kuitenkaan liian yksipuoliseksi, on hankittu aineistoa pohdinnalle myös paneelikeskustelusta, joka pidettiin ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoiden kesken Haapajärvellä hieman ennen asiakaskyselyn aloittamista. Tutkimuksen luottamuksen tehostamiseksi hankittiin laaja määrä vastauksia, näitä oli 541 kappaletta.
Nivalan Uikon asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä nykyiseen Uikkoon mutta toivat myös lisäideoita viihtyvyyden parantamiseksi. Uikko on selkeästi ottanut paikkansa Nivalan liikuntakeskuksena. Uusiin palveluihin suhtauduttiin pääsääntöisesti varsin varovaisesti, mutta esimerkiksi personal trainerilla, hierontapalveluilla ja liikuntasalilla on jo valmiina kohtuullisesti markkinapotentiaalia.