Markkinointitutkimus Tanhuanpään tilalle : tehokkaimman markkinointikeinon valitseminen
Niemi, Henna (2011)
Niemi, Henna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101281842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201101281842
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa tehokkaita markkinointikeinoja. Työn toimeksiantaja oli Tanhuanpään tila. Idea syntyi toimeksiantajan toiveesta kehittää omaa markkinointiaan ja kartoittaa mahdollisuutensa matkailualantoimijana. Tavoitteena oli löytää Tanhuanpään tilalle sopivin markkinointikeino, jonka avulla tila voi parantaa omaa tunnettavuuttaan markkinoilla ja saada yrityksestä kannattavamman.
Työssä käsitelty teoria koostuu eri vaihtoehdoista markkinoida ja markkinointitutkimuksen määrittelystä. Markkinointikeinot on valittu sen pohjalta, mitkä sopisivat parhaiten Tanhuanpään tilalle. Teoriassa selvitetään myös, mitkä osa-alueet liittyvät markkinoinnin onnistumiseen.
Aineistoina on markkinointiin liittyviä kirjoja, Internet-sivustoja ja aikaisempia tutkimuksia aiheesta. Tanhuanpään tilan historia ja nykytilanne on selvinnyt haastattelemalla toimeksiantajaa, joka on yrityksen äänetön yhtiömies. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen Internet-kysely, joka suoritettiin Webropol-ohjelman avulla. Tutkimusmenetelmän valinta perustui sen helppouteen ja nopeuteen vastata
Tutkimuksen vastausprosentti oli 40. Vastauksista tuli ilmi, että tilan tulisi jatkossa panostaa tunnettavuutensa parantamiseen muun muassa Internet-mainonnalla ja suoramarkkinoinnilla. Tilalla on paljon palveluita, jotka tulisi saada kuluttajien tietoisuuteen. Yritykset antoivat myös sähköpostiosoitteitaan jatkomarkkinointia ajatellen. Tämä on loistava mahdollisuus tilalle lisätä tunnettavuuttaan jatkossa.
Työssä käsitelty teoria koostuu eri vaihtoehdoista markkinoida ja markkinointitutkimuksen määrittelystä. Markkinointikeinot on valittu sen pohjalta, mitkä sopisivat parhaiten Tanhuanpään tilalle. Teoriassa selvitetään myös, mitkä osa-alueet liittyvät markkinoinnin onnistumiseen.
Aineistoina on markkinointiin liittyviä kirjoja, Internet-sivustoja ja aikaisempia tutkimuksia aiheesta. Tanhuanpään tilan historia ja nykytilanne on selvinnyt haastattelemalla toimeksiantajaa, joka on yrityksen äänetön yhtiömies. Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen Internet-kysely, joka suoritettiin Webropol-ohjelman avulla. Tutkimusmenetelmän valinta perustui sen helppouteen ja nopeuteen vastata
Tutkimuksen vastausprosentti oli 40. Vastauksista tuli ilmi, että tilan tulisi jatkossa panostaa tunnettavuutensa parantamiseen muun muassa Internet-mainonnalla ja suoramarkkinoinnilla. Tilalla on paljon palveluita, jotka tulisi saada kuluttajien tietoisuuteen. Yritykset antoivat myös sähköpostiosoitteitaan jatkomarkkinointia ajatellen. Tämä on loistava mahdollisuus tilalle lisätä tunnettavuuttaan jatkossa.