Exportstrategier bland österbottniska företag
Lönnbäck, Jesper; Helsing, Joel (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lönnbäck, Jesper
Helsing, Joel
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102072085
Tiivistelmä
För ett internationellt verksamt företag är valet av exportstrategi en avgörande faktor för framgång. Det krävs en förmåga att kunna anpassa sig efter kulturskillnader och förändringar i omständigheter, för att klara av att hålla sig konkurrenskraftig. Som syfte med vårt lärdomsprov hade vi att forska i österbottniska företagares exportstrategier för att se vilka metoder de använder sig av internationaliseringen av verksamheten. För den empiriska delen valde vi att intervjua 12 stora eller medelstora österbottniska företag vars verksamhet blivit internationell. Meningen med intervjuerna var att få reda på vilka problem eller hinder som de hade mött på samt hur dessa övervanns och vilka strategier som varit lyckade samt vilka som hade varit mindre lyckade. For an international company the choice of export strategy is crucial. The management needs to have the ability to adapt its activity to different cultures and changes in the markets in order to stay competitive. The main purpose of the thesis is to study international companies located in Ostrobothnia and their methods in internationalizing. The empirical part of this thesis consists of 12 interviews performed with large or medium large companies that are operating on the international arena. The aim with the questions in the interviews was to find out the typical obstacles and problems that can be encountered when going abroad, but also which strategies had succeeded and which had failed.