Vanhempien näkemyksiä Vauvojen Värikylpy™ -pajojen merkityksestä
Behm, Elina; Repo, Päivi (2011)
Behm, Elina
Repo, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201103022786
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kartoitimme vanhempien mielipiteitä ja ajatuksia Espoon kuvataidekoulussa järjestettävistä Vauvojen Värikylpy™-pajoista. Tavoitteenamme oli tuottaa tietoa ohjaajalle pajojen kehittämistä varten. Tavoitteenamme oli myös selvittää millaisia merkityksiä vanhemmat näkivät pajoilla olevan itselleen ja lapselle. Vauvojen Värikylpy™ on värien kokemuksellisuutta ja moniaistisuutta korostava 0-5-vuotiaille suunnattu kuvataiteen muoto. Halusimme työllämme lisätä omaa sekä muiden ihmisten tietoisuutta metodista.
Käytimme opinnäytetyössä kvalitatiivista lähestymistapaa. Keräsimme aineistoa 20 vanhemmalta kyselylomakkein sekä haastattelimme heistä viittä teemahaastattelua käyttäen. Aineiston analysoimme teemoittelulla.
Tulosten perusteella pajat näyttäytyivät pääosin positiivisena kokemuksena. Vanhempien mielestä Värikylvyssä tärkeää oli yhdessäolo lapsen kanssa, lapsen saamat elämykset, positiivisen asenteen kehittyminen kuvataidetta kohtaan toteuttamalla itseään luovasti. Myös vanhempien omat asenteet muuttuivat myönteisemmäksi. Vanhemmat yllättyivät, kuinka yksinkertaisilla välineillä ja materiaaleilla kotona voi antaa pienelle lapselle upeita elämyksiä. Pajoissa lapset saivat monipuolisia aisti- ja tunnekokemuksia. Vanhemmat toivoivat enemmän tarjontaa pajoille joko viiden kerran kokonaisuuden tai yksittäisen pajakertojen muodossa.
Vanhemman mahdollisuus havainnoida ja verrata omaa lasta muihin voi lisätä kiintymystä heidän välillään. Parhaimmillaan tämä tukee varhaista vuorovaikutusta, mutta vaatii ehdottomasti vanhemman sitoutumisen yhteiseen toimintaan. Vauvojen Värikylvyssä™ lapsi voi saada tukevan pohjan kuvataiteelliselle toiminnalle, mikäli kokemukset ovat positiivisia.
Käytimme opinnäytetyössä kvalitatiivista lähestymistapaa. Keräsimme aineistoa 20 vanhemmalta kyselylomakkein sekä haastattelimme heistä viittä teemahaastattelua käyttäen. Aineiston analysoimme teemoittelulla.
Tulosten perusteella pajat näyttäytyivät pääosin positiivisena kokemuksena. Vanhempien mielestä Värikylvyssä tärkeää oli yhdessäolo lapsen kanssa, lapsen saamat elämykset, positiivisen asenteen kehittyminen kuvataidetta kohtaan toteuttamalla itseään luovasti. Myös vanhempien omat asenteet muuttuivat myönteisemmäksi. Vanhemmat yllättyivät, kuinka yksinkertaisilla välineillä ja materiaaleilla kotona voi antaa pienelle lapselle upeita elämyksiä. Pajoissa lapset saivat monipuolisia aisti- ja tunnekokemuksia. Vanhemmat toivoivat enemmän tarjontaa pajoille joko viiden kerran kokonaisuuden tai yksittäisen pajakertojen muodossa.
Vanhemman mahdollisuus havainnoida ja verrata omaa lasta muihin voi lisätä kiintymystä heidän välillään. Parhaimmillaan tämä tukee varhaista vuorovaikutusta, mutta vaatii ehdottomasti vanhemman sitoutumisen yhteiseen toimintaan. Vauvojen Värikylvyssä™ lapsi voi saada tukevan pohjan kuvataiteelliselle toiminnalle, mikäli kokemukset ovat positiivisia.