Yksilövalmennus moniammatillisen uraohjauksen tukena
Winqvist, Sinikka; Sallinen, Noora (2011)
Winqvist, Sinikka
Sallinen, Noora
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102282693
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Sinikka Winqvist ja Noora Sallinen. Miten yksilövalmennus tukee moniammatillista uraohjausta tutkimus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen hallinnoimassa Mahis työhön – projektissa. Järvenpää, kevät 2011 51 sivua., 5 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusoh-jelma. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi AMK - diakoni.
Toimintatutkimuksellisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten yksilöval-mennus tukee moniammatillista uraohjausta toisen asteen koulutusta tarjoavassa erityisoppilaitoksessa, sekä opintojen jälkeisen työllistymisen edistymistä yksilövalmennuksen sekä moniammatillisen uraohjauksen tuella. Yksilövalmentaja työskenteli osana Mahis työhön – projektin moniammatillista työryhmää.
Aineistona ovat olleet pilottiryhmien opiskelijat ja heidän opintopolkunsa. Pilottiryhmät koostuivat tekniikan ja liikenteen sekä kaupan ja hallinnon opiskelijoista, joita oli projektin alkaessa 30. Aineiston keruu menetelminä olemme pääsääntöisesti käyttäneet elämäntilanne tikkataulua, puolivuosittaista arviointia sekä projektin lopussa kerättyä palautetta pilottiryhmän opiskelijoilta.
Kuvaamme prosessissa opiskelijoiden kahden viimeisen opintovuoden kulkua ja yksilövalmennuksen toimenpiteitä, sekä kerromme miten on toteutunut Mahis työhön – projektin pilottiryhmäläisten 70 % työllistymistavoite.
Johtopäätöksenä toteamme, että yksilövalmennus on tukenut opiskelijoiden työllistymistä ja elämänhallintaa.
Sinikka Winqvist ja Noora Sallinen. Miten yksilövalmennus tukee moniammatillista uraohjausta tutkimus Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskuksen hallinnoimassa Mahis työhön – projektissa. Järvenpää, kevät 2011 51 sivua., 5 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusoh-jelma. Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto. Sosionomi AMK - diakoni.
Toimintatutkimuksellisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten yksilöval-mennus tukee moniammatillista uraohjausta toisen asteen koulutusta tarjoavassa erityisoppilaitoksessa, sekä opintojen jälkeisen työllistymisen edistymistä yksilövalmennuksen sekä moniammatillisen uraohjauksen tuella. Yksilövalmentaja työskenteli osana Mahis työhön – projektin moniammatillista työryhmää.
Aineistona ovat olleet pilottiryhmien opiskelijat ja heidän opintopolkunsa. Pilottiryhmät koostuivat tekniikan ja liikenteen sekä kaupan ja hallinnon opiskelijoista, joita oli projektin alkaessa 30. Aineiston keruu menetelminä olemme pääsääntöisesti käyttäneet elämäntilanne tikkataulua, puolivuosittaista arviointia sekä projektin lopussa kerättyä palautetta pilottiryhmän opiskelijoilta.
Kuvaamme prosessissa opiskelijoiden kahden viimeisen opintovuoden kulkua ja yksilövalmennuksen toimenpiteitä, sekä kerromme miten on toteutunut Mahis työhön – projektin pilottiryhmäläisten 70 % työllistymistavoite.
Johtopäätöksenä toteamme, että yksilövalmennus on tukenut opiskelijoiden työllistymistä ja elämänhallintaa.