Harjoitusmotivaatio musiikin ammattiopiskelijoilla
Helskyaho, Aino (2011)
Helskyaho, Aino
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102011942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201102011942
Tiivistelmä
Musiikin alalla työllistyminen ei ole nykyään itsestään selvää. Työpaikkoja on tarjolla lähes poikkeuksetta vähemmän kuin työnhakijoita. Onkin kiinnostavaa, kuinka musiikin ammattiopiskelijat motivoivat itseään harjoittelemaan. Soittotaidon kehittäminen vaatii useiden tuntien päivittäistä harjoittelua, joten opiskelijoilla täytyy olla riittävästi motivaatiota kehittyäkseen soittajina.
Motivaatio selittää, miksi joku toimii tietyllä tavalla. Sen tehtävänä on antaa toiminnalle energiaa, säädellä käyttäytymistä ja suunnata käyttäytymistä tavoitteita kohti. Sisäinen motivaatio on ihmisen itsensä aikaan saamaa. Ulkoinen motivaatio puolestaan perustuu ulkoisiin palkkioihin. Sisäinen ja ulkoinen motivaatio täydentävät toisiaan, joten ne esiintyvät yleensä samanaikaisesti.
Kolmelle ammattikorkeakoulun musiikin opiskelijalle jaetun kyselyn perusteella voitiin havaita, että opiskelijat olivat yllättävän motivoituneita soiton harjoittelussaan. Heillä oli keinoja, joilla he pystyivät kasvattamaan ja ylläpitämään motivaatiotaan. Levyjen kuuntelu, innostavat kappaleet, projektit, alan kirjallisuus, esikuvat ja innostava seura olivat esimerkkejä heidän motivaation kohottamisen keinoistaan. Tavoitteiden asettaminen oli myös osa heidän tavoistaan motivoida itseään. Tavoitteina toimivat esiintymiset, koesoitot, soittotunnit ja opintojen loppuun saattaminen.
Kyselyyn osallistuneiden opiskelijoiden mielestä opettajan tehtäviin ei kuulu motivoida heitä. Tämä osoittaa opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja sisäistä motivaatiota. Tulosten perusteella voidaan havaita, että musiikin ammattiopiskelijat käyttivät hyväkseen sisäisen ja ulkoisen motivaation mahdollisuuksia.
Motivaatio selittää, miksi joku toimii tietyllä tavalla. Sen tehtävänä on antaa toiminnalle energiaa, säädellä käyttäytymistä ja suunnata käyttäytymistä tavoitteita kohti. Sisäinen motivaatio on ihmisen itsensä aikaan saamaa. Ulkoinen motivaatio puolestaan perustuu ulkoisiin palkkioihin. Sisäinen ja ulkoinen motivaatio täydentävät toisiaan, joten ne esiintyvät yleensä samanaikaisesti.
Kolmelle ammattikorkeakoulun musiikin opiskelijalle jaetun kyselyn perusteella voitiin havaita, että opiskelijat olivat yllättävän motivoituneita soiton harjoittelussaan. Heillä oli keinoja, joilla he pystyivät kasvattamaan ja ylläpitämään motivaatiotaan. Levyjen kuuntelu, innostavat kappaleet, projektit, alan kirjallisuus, esikuvat ja innostava seura olivat esimerkkejä heidän motivaation kohottamisen keinoistaan. Tavoitteiden asettaminen oli myös osa heidän tavoistaan motivoida itseään. Tavoitteina toimivat esiintymiset, koesoitot, soittotunnit ja opintojen loppuun saattaminen.
Kyselyyn osallistuneiden opiskelijoiden mielestä opettajan tehtäviin ei kuulu motivoida heitä. Tämä osoittaa opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja sisäistä motivaatiota. Tulosten perusteella voidaan havaita, että musiikin ammattiopiskelijat käyttivät hyväkseen sisäisen ja ulkoisen motivaation mahdollisuuksia.