Improving the Front End Practices of Innovation Process
Paananen, Antti (2010)
Lataukset:
Paananen, Antti
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411517
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010060411517
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilasi Tieto Finland Oy:n R&D Services service line -yksikkö.
Työllä oli kaksi tavoitetta: identifioida ja analysoida Tiedon nykyisen innovaatioprossin haasteet, keskittyen erityisesti innovaatioprosessin alkupään toimintatapoihin; sekä tutkia ja arvioida yleisesti tunnettuja ratkaisuja näiden haasteiden ratkaisemiseksi.
Työssä hyödynnettiin pääasiallisesti kirjallisuustutkimuksen menetelmiä sekä arvioivaa menetelmää, mutta tapaustutkimuksen yhteydessä hyödynnettiin myös empiiristä tutkimusmenetelmää sekä mielipidemittausta.
Työ aloitettiin kartoittamalla aihepiirin kirjallisuuslähteet. Potentiaalisimmat lähteet hankittiin,
arvioitiin ja käytiin läpi soveltuvilta osin. Aluksi selvitettiin aihepiirin terminologia, määrittelyt sekä
kuvattiin innovaatio-, innovaatioprosessi-, sekä innovaatiohallinto-konseptit. Seuraavaksi tarkasteltiin ja vertailtiin eri innovaatioprosessimalleja sekä innovaatioprosessin alkupään malleja. Tuotekonseptoinnin malli (NCD) havaittiin sopivimmaksi ratkaisuksi innovaatioprosessin alkupään mallintamiseen, ja tästä syystä sitä tutkittiin yksityiskohtaisemmin. Lopuksi tutkittiin ja arvioitiin innovaatioprosessin alkupään toimintojen tehostamiseen tarkoitettuja metodeja, tekniikoita ja
työkaluja. Ja niitä hyödynnettiin tapaustutkimuksen yhteydessä.
Tapaustutkimuksessa tutkittiin Tiedon innovaatioprosessia. Aluksi organisaation nykyinen innovaatioprosessiosaaminen kartoitettiin, seuraavaksi identifioitiin ja analysoitiin organisaation innovaatiohaasteet, ja lopuksi laadittiin ratkaisuehdotus.
Työllä oli kaksi tavoitetta: identifioida ja analysoida Tiedon nykyisen innovaatioprossin haasteet, keskittyen erityisesti innovaatioprosessin alkupään toimintatapoihin; sekä tutkia ja arvioida yleisesti tunnettuja ratkaisuja näiden haasteiden ratkaisemiseksi.
Työssä hyödynnettiin pääasiallisesti kirjallisuustutkimuksen menetelmiä sekä arvioivaa menetelmää, mutta tapaustutkimuksen yhteydessä hyödynnettiin myös empiiristä tutkimusmenetelmää sekä mielipidemittausta.
Työ aloitettiin kartoittamalla aihepiirin kirjallisuuslähteet. Potentiaalisimmat lähteet hankittiin,
arvioitiin ja käytiin läpi soveltuvilta osin. Aluksi selvitettiin aihepiirin terminologia, määrittelyt sekä
kuvattiin innovaatio-, innovaatioprosessi-, sekä innovaatiohallinto-konseptit. Seuraavaksi tarkasteltiin ja vertailtiin eri innovaatioprosessimalleja sekä innovaatioprosessin alkupään malleja. Tuotekonseptoinnin malli (NCD) havaittiin sopivimmaksi ratkaisuksi innovaatioprosessin alkupään mallintamiseen, ja tästä syystä sitä tutkittiin yksityiskohtaisemmin. Lopuksi tutkittiin ja arvioitiin innovaatioprosessin alkupään toimintojen tehostamiseen tarkoitettuja metodeja, tekniikoita ja
työkaluja. Ja niitä hyödynnettiin tapaustutkimuksen yhteydessä.
Tapaustutkimuksessa tutkittiin Tiedon innovaatioprosessia. Aluksi organisaation nykyinen innovaatioprosessiosaaminen kartoitettiin, seuraavaksi identifioitiin ja analysoitiin organisaation innovaatiohaasteet, ja lopuksi laadittiin ratkaisuehdotus.