Logistiikan lisäarvopalveluiden kehitysnäkymät Suomessa
Olli, Marko (2011)
Olli, Marko
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104084058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104084058
Tiivistelmä
Logistiikan lisäarvopalvelut ovat palveluja, jotka ylittävät logistiikan perusprosessien palvelutarjonnan. Ne tuottavat lisäarvoa toimitusketjulle ja parantavat toimitusketjun kilpailukykyä. Transitotuotteille tarvitaan lisäarvopalveluja lähinnä siksi, että tavarantoimittajat valmistavat usein eri markkina-alueille sopivia perustuotteita, joiden viimeistely pyritään suorittamaan mahdollisimman lähellä loppuasiakasta.
Työn taustalla oli ELLO-hanke, jonka tavoitteena on Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn vahvistaminen parhaiten asiakasvaatimuksiin vastaavana ja palveluiltaan kehittyneimpänä kuljetuskäytävänä. Työn tarkoituksena oli kartoittaa nykyisiä logistiikan lisäarvopalveluja sekä pohtia niiden kehitysnäkymiä. Lisäksi työssä perehdyttiin lisäarvopalveluiden talousvaikutuksiin sekä Suomen kuljetusreitin kanssa kovimmin kilpaileviin reitteihin.
Suomi on tärkeä arvotavaroiden kulkureitti Venäjälle ja Suomen uskotaan säilyttävän asemansa Venäjän ulkomaankaupan transitoreittinä ainakin vielä lähitulevaisuudessa, joka tarkoittaa sitä, että myös lisäarvopalveluille on kysyntää. Venäjän satamakapasiteetin kasvaessa, Venäjän omien satamien kautta kulkevat tavaravirrat tulevat kuitenkin vähitellen lisääntymään. Suomen varastoihin on kuitenkin tullut uusia tuoteryhmiä, kuten työkalut ja tekstiilituotteet, jotka korvaavat menetettyä tavaraliikennettä.
Transitoliikenteen ja lisäarvopalveluiden säilyminen Suomen reitillä tulevaisuudessa edellyttää erityisesti rautatiekuljetusten kehittämistä Suomesta Venäjän ydinalueille. Säännöllisen rautateitse tapahtuvan tavaraliikenteen avaaminen parantaisi Suomen reitin kilpailukykyä ja vähentäisi rekkaruuhkia rajanylityspaikoilla. Tätä nykyä rautatiekuljetusten ongelmana ovat erityisesti puutteet rautatiekuljetuspalvelujen integroinnissa. Lisäarvopalvelujen kehittämisen kannalta tulevaisuuden ennakointi on avainasemassa ja siksi logistiikka-alan toimijoiden on syytä olla jatkuvasti ajan hermolla pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeisiin.
Työn taustalla oli ELLO-hanke, jonka tavoitteena on Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn vahvistaminen parhaiten asiakasvaatimuksiin vastaavana ja palveluiltaan kehittyneimpänä kuljetuskäytävänä. Työn tarkoituksena oli kartoittaa nykyisiä logistiikan lisäarvopalveluja sekä pohtia niiden kehitysnäkymiä. Lisäksi työssä perehdyttiin lisäarvopalveluiden talousvaikutuksiin sekä Suomen kuljetusreitin kanssa kovimmin kilpaileviin reitteihin.
Suomi on tärkeä arvotavaroiden kulkureitti Venäjälle ja Suomen uskotaan säilyttävän asemansa Venäjän ulkomaankaupan transitoreittinä ainakin vielä lähitulevaisuudessa, joka tarkoittaa sitä, että myös lisäarvopalveluille on kysyntää. Venäjän satamakapasiteetin kasvaessa, Venäjän omien satamien kautta kulkevat tavaravirrat tulevat kuitenkin vähitellen lisääntymään. Suomen varastoihin on kuitenkin tullut uusia tuoteryhmiä, kuten työkalut ja tekstiilituotteet, jotka korvaavat menetettyä tavaraliikennettä.
Transitoliikenteen ja lisäarvopalveluiden säilyminen Suomen reitillä tulevaisuudessa edellyttää erityisesti rautatiekuljetusten kehittämistä Suomesta Venäjän ydinalueille. Säännöllisen rautateitse tapahtuvan tavaraliikenteen avaaminen parantaisi Suomen reitin kilpailukykyä ja vähentäisi rekkaruuhkia rajanylityspaikoilla. Tätä nykyä rautatiekuljetusten ongelmana ovat erityisesti puutteet rautatiekuljetuspalvelujen integroinnissa. Lisäarvopalvelujen kehittämisen kannalta tulevaisuuden ennakointi on avainasemassa ja siksi logistiikka-alan toimijoiden on syytä olla jatkuvasti ajan hermolla pystyäkseen vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeisiin.