Liikekeskushankkeen markkinointi : Case: Yrityskontaktien hankkiminen Monninkylän liikekeskushankkeeseen
Iivonen, Sanna; Ikonen, Melina (2009)
Iivonen, Sanna
Ikonen, Melina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904242167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904242167
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Monninkylässä sijaitsevalle rakennusfirmalle Kymppirakenne Oy:lle. Opinnäytetyö toteutettiin projektiluontoisena. Projektin laajempana tarkoituksena oli kehittää Askolan kunnan palveluita tuomalla kunnan päätaajamaan Monninkylään uusi liikekeskus. Uusi liikekeskus lisää tuntuvasti kunnan palveluja ja saattaa tuoda myös uutta työvoimaa kuntaan ja lisätä näin kunnan tuloja.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli saada yrityskontakteja hankkeeseen markkinointiviestinnän eri keinojen avulla. Markkinointiviestinnän teoriaan perehtymällä tavoitteena oli löytää keinot, joilla toteuttaa sellaista viestintää, että liikekeskukseen tulisi sopivia yrittäjiä harjoittamaan toimintaa sekä toimisto- että liiketiloihin. Tarkoituksen mukaisen viestinnän avulla pyrittiin
myös myönteisen rakennuspäätöksen aikaansaamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin projektityöskentelyn ja projektin hallinnan eri vaiheita. Projektissa toteutettiin markkinointiviestinnän eri keinoja. Näihin keinoihin on syvennytty myös työn teoreettisessa osassa.
Projektin alussa tehtiin askolalaisille kysely, jonka tarkoituksena oli tehdä taustakartoitusta hankkeelle. Projektin pienen budjetin takia oli tarpeen löytää sellaisia markkinointiviestinnän keinoja, joiden kustannukset olisivat vähäiset. Teoriaosuuden tietoja hyödyntäen projektin viestinnässä päädyttiin lehdistötiedotteisiin, joilla saimme jutut paikallisiin sanomalehtiin. Tämän lisäksi tehtiin myös mainosmateriaali. Muutamille yrittäjille lähetettiin sähköpostin
avulla markkinointimateriaalia.
Projektin lopputuloksena saatiin mukaan liikekeskukseen muutama varteenotettava yrittäjä sopivalla liikeidealla. Kuitenkin yleinen taloustilanne on hyvin epävakaa, ja se vaikuttaa merkittävästi rakennuspäätökseen. Projektin toimeksiantajalla on edelleen neuvotteluja käynnissä yrittäjien kanssa. Tietoa rakennuspäätöksestä ei tehty tämän projektin aikana, vaan
lopullinen päätös siirtyy myöhäisemmäksi.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli saada yrityskontakteja hankkeeseen markkinointiviestinnän eri keinojen avulla. Markkinointiviestinnän teoriaan perehtymällä tavoitteena oli löytää keinot, joilla toteuttaa sellaista viestintää, että liikekeskukseen tulisi sopivia yrittäjiä harjoittamaan toimintaa sekä toimisto- että liiketiloihin. Tarkoituksen mukaisen viestinnän avulla pyrittiin
myös myönteisen rakennuspäätöksen aikaansaamiseen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin projektityöskentelyn ja projektin hallinnan eri vaiheita. Projektissa toteutettiin markkinointiviestinnän eri keinoja. Näihin keinoihin on syvennytty myös työn teoreettisessa osassa.
Projektin alussa tehtiin askolalaisille kysely, jonka tarkoituksena oli tehdä taustakartoitusta hankkeelle. Projektin pienen budjetin takia oli tarpeen löytää sellaisia markkinointiviestinnän keinoja, joiden kustannukset olisivat vähäiset. Teoriaosuuden tietoja hyödyntäen projektin viestinnässä päädyttiin lehdistötiedotteisiin, joilla saimme jutut paikallisiin sanomalehtiin. Tämän lisäksi tehtiin myös mainosmateriaali. Muutamille yrittäjille lähetettiin sähköpostin
avulla markkinointimateriaalia.
Projektin lopputuloksena saatiin mukaan liikekeskukseen muutama varteenotettava yrittäjä sopivalla liikeidealla. Kuitenkin yleinen taloustilanne on hyvin epävakaa, ja se vaikuttaa merkittävästi rakennuspäätökseen. Projektin toimeksiantajalla on edelleen neuvotteluja käynnissä yrittäjien kanssa. Tietoa rakennuspäätöksestä ei tehty tämän projektin aikana, vaan
lopullinen päätös siirtyy myöhäisemmäksi.