Handbok för handel med arabländer
Käldström, Emma (2011)
Käldström, Emma
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104194544
Tiivistelmä
Detta arbete behandlar handel med Arabländer och allmän nyttig information om vad internationell handel innebär. Hur göra affärer med arabländer och viktiga saker att tänka på som företagare. I arbetet beskrivs tre länder, Saudi Arabien, Förenade Arabemiraten samt Egypten. Det behandlar även dessa tre länder skilt för sig, allmän basfakta om landet, handel med Finland, beteende, kultur samt religion. Arbetet har skrivits på uppdrag utav Solving Ab Oy och har blivit uppbyggt som en handbok för företaget. Därför består arbetet till största delen utav teori. Någon egen undersökning har alltså inte blivit gjord. Istället har jag tagit fram några exempel på företag i mellanöstern samt avslutat med några diagram. Diagrammen visar handel mellan Finland och de tidigare nämnda länderna. Lärdomsprovets resultat visar att man som utländsk företagare bör vara påläst innan man ger sig in på den arabiska marknaden. Man bör även skaffa sig kunskap om ländernas religion eftersom detta är en viktig del av deras kultur. I arabländerna gör man affärer med vänner, så man sätter även tid på att lära känna varandra. De viktigaste exportprodukterna från Finland var under år 2009 maskiner och anläggningar samt råvaror och bränslen. This thesis is about trade with Arabian countries and useful information about what international trade means. How to do business with Arab countries, and other important things to consider as an entrepreneur. Three countries are described in the thesis, Saudi Arabia, United Arab Emirates and Egypt. The thesis also describes these countries separately with information like general basic facts about the country, trade with Finland, behavior, culture and religion. The thesis has been written on behalf of Solving Ab Oy and as a manual for a company. A study has not been done, so the thesis consists mainly out of theory. Instead I have developed some examples of companies in the Middle East, and finished with some graphs. The diagrams show the trade between Finland and the previous mentioned countries. The result shows that a foreign company should be well informed before entering the Arab market. The company should also acquire knowledge of their religion because this is an important part of their culture. The Arab countries also do business with friends, so it also takes time to get to know each other. The main export products from Finland was in 2009, machinery and raw materials and fuel.