Pehmolelun kanssa sairaanhoitajan vastaanotolla : ohjaustuokio esikouluikäisille Kaarikadun päiväkodissa
Rautiainen, Anne; Laine, Satu; Juopperi, Laura (2011)
Rautiainen, Anne
Laine, Satu
Juopperi, Laura
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104204600
Tiivistelmä
Suurella osalla 4-6-vuotiaista lapsista on sairaalapelkoja. Hankkeen tarkoituksena oli järjestää ohjaustuokio kahdelle esikouluikäisten päiväkotiryhmälle. Tarkoitus oli tutustuttaa lapsia sairaanhoitajan vastaanoton hoitovälineisiin ja hoitajiin sadun muodossa sekä leikkimällä sairaanhoitajan vastaanottoa roolileikkinä. Tavoitteena oli näin ennaltaehkäistä sekä lievittää pelkoja hoitovälineitä, tavallisimpia vastaanotolla tehtäviä tutkimuksia ja hoitajia kohtaan. Hankkeen yhteistyökumppanina ja tuokion järjestämispaikkana toimi Kaarikadun päiväkoti Lahdessa.
Tuokioon kuului ensin sadun lukeminen. Tämä perehdytti lapset aiheeseen ja auttoi keskittymään. Seuraavaksi olivat vuorossa hoitotyössä käytettäviin välineisiin tutustuminen sekä sairaanhoitajan vastaanoton leikkiminen. Lapset saivat toimia vanhemman roolissa ja keksiä itse sairauden pehmolelulleen, joka oli etukäteen pyydetty tuomaan kotoa. Nallea hoidettiin ja mukaan annettiin jatkohoito-ohjeet. Tuokiot sujuivat hyvin, eivätkä lapset pelänneet valkoisia hoitajan vaatteita. Lapset kertoivat innokkaasti kokemuksiaan ja tulivat juttelemaan tuokion jälkeenkin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu teoria- sekä raporttiosasta. Teoriaosassa käsitellään kuusivuotiaiden kehitystä, leikkiä ja pelkoja sekä hyvän ohjaustuokion järjestämistä. Raporttiosa sisältää työn tavoitteiden ja tarkoituksen erittelyä, ohjaustuokion suunnittelun ja toteutuksen osion sekä lopuksi arvioinnin. Työn arvioinnissa on pohdittu tuokion eri vaiheiden järjestämistä ja valintojen osuvuutta, tuokion sujuvuutta ja itse opinnäytetyön kirjoittamista. Arvioinnin apuna käytettiin tuokiota seuranneille hoitajille tehtyä kyselylomaketta.
Tuokioon kuului ensin sadun lukeminen. Tämä perehdytti lapset aiheeseen ja auttoi keskittymään. Seuraavaksi olivat vuorossa hoitotyössä käytettäviin välineisiin tutustuminen sekä sairaanhoitajan vastaanoton leikkiminen. Lapset saivat toimia vanhemman roolissa ja keksiä itse sairauden pehmolelulleen, joka oli etukäteen pyydetty tuomaan kotoa. Nallea hoidettiin ja mukaan annettiin jatkohoito-ohjeet. Tuokiot sujuivat hyvin, eivätkä lapset pelänneet valkoisia hoitajan vaatteita. Lapset kertoivat innokkaasti kokemuksiaan ja tulivat juttelemaan tuokion jälkeenkin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se koostuu teoria- sekä raporttiosasta. Teoriaosassa käsitellään kuusivuotiaiden kehitystä, leikkiä ja pelkoja sekä hyvän ohjaustuokion järjestämistä. Raporttiosa sisältää työn tavoitteiden ja tarkoituksen erittelyä, ohjaustuokion suunnittelun ja toteutuksen osion sekä lopuksi arvioinnin. Työn arvioinnissa on pohdittu tuokion eri vaiheiden järjestämistä ja valintojen osuvuutta, tuokion sujuvuutta ja itse opinnäytetyön kirjoittamista. Arvioinnin apuna käytettiin tuokiota seuranneille hoitajille tehtyä kyselylomaketta.