Johtaminen siivousalalla ulkomaalaistaustaisten työntekijöiden näkökulmasta
Rauhala, Laura (2009)
Rauhala, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904051873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200904051873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on johtaminen monikulttuurisella siivousalalla. Opinnäytetyön toimeksiantaja on SOL Palvelut Oy. Tutkimusongelmana on selvittää, millaiseksi SOL Palveluissa työskentelevät ulkomaalaistaustaiset henkilöt kokevat johtamisen työyhteisössään. Aihe on hyvin ajankohtainen, sillä siivousalalla Suomessa monet työyhteisöt ovat monikulttuurisia, ja monikulttuurisuuden uskotaan tulevaisuudessa vain kasvavan. Tilanne luo haasteita niin työnantajille kuin työntekijöillekin. Opinnäytetyössä tarkastellaan siivousalaa ja palveluiden johtamista monikulttuurisuuden näkökulmasta.
Kvantitatiivisella tutkimusotteella tehty opinnäytetyö on toteutettu survey-tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka on laadittu yhteistyössä SOL Palveluiden monikulttuurisen kehitysryhmän kanssa kesällä 2008. Kysely koostuu väittämistä, joista tässä opinnäytetyössä on käsitelty vain johtamista käsittelevät väittämät, sekä avoimista kysymyksistä ja taustakysymyksistä. Kysely toteutettiin kokonaistutkimuksena, ja se lähetettiin noin 1300 työntekijälle. Vastausprosentiksi muodostui 11,9 %. Tulosten kuvailussa ja analysoinnissa on käytetty Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja SPSS-tilasto-ohjelmaa, jolla aineisto ristiintaulukoitiin ja riippuvuustarkasteltiin khiin neliö-testin avulla. Kyselyn avointen kysymysten vastauksia on analysoitu sisällön analyysilla ja luokiteltu väittämien mukaan.
Opinnäytetyössä johtamista käsitellään kolmen osa-alueen kautta: vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin, perehdytyksen ja opastamisen sekä tasavertaisuuden. Tutkimustulosten perusteella SOL Palveluiden ulkomaalaistaustaiset työntekijät kokivat johtamisen työyhteisössään hyväksi. Suuri osa vastaajista toivoi enemmän palautetta ja keskustelua työhön liittyvistä asioista, vaikka kommunikointiin oltiinkin tyytyväisiä. Perehdytykseen oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta suurta hajontaa esiintyi osallistumisissa SOL Palveluiden järjestämiin koulutuksiin. Vaikka valtaosa vastaajista koki esimiehen kohtelevan työntekijöitä tasavertaisesti, oli joukossa myös niitä jotka olivat mielestään kokeneet syrjintää. Tilastollista riippuvuutta ei juurikaan löydetty tästä aineistosta. Ristiintaulukoimalla on tarkasteltu esimerkiksi kielitaidon merkitystä työntekijöiden kokemuksille. Tulos osoitti, ettei kielitaidolla ole vaikutusta työntekijöiden kokemuksiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että perehdytyksen, tuen ja kannustuksen merkitys siivoustyön laadun ylläpitämiseksi on tärkeää. Yhtenäisiä ja erityisesti ulkomaalaistaustaisille työntekijöille suunniteltuja perehdytyskäytänteitä tulee yrityksessä kehittää. Monikulttuurisen työyhteisön johtamisessa on sitouduttava kohtelemaan kaikkia tasavertaisesti. Tulosten perusteella tasavertaisen johtamisen toteutumiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Kvantitatiivisella tutkimusotteella tehty opinnäytetyö on toteutettu survey-tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselyä, joka on laadittu yhteistyössä SOL Palveluiden monikulttuurisen kehitysryhmän kanssa kesällä 2008. Kysely koostuu väittämistä, joista tässä opinnäytetyössä on käsitelty vain johtamista käsittelevät väittämät, sekä avoimista kysymyksistä ja taustakysymyksistä. Kysely toteutettiin kokonaistutkimuksena, ja se lähetettiin noin 1300 työntekijälle. Vastausprosentiksi muodostui 11,9 %. Tulosten kuvailussa ja analysoinnissa on käytetty Excel-taulukkolaskentaohjelmaa ja SPSS-tilasto-ohjelmaa, jolla aineisto ristiintaulukoitiin ja riippuvuustarkasteltiin khiin neliö-testin avulla. Kyselyn avointen kysymysten vastauksia on analysoitu sisällön analyysilla ja luokiteltu väittämien mukaan.
Opinnäytetyössä johtamista käsitellään kolmen osa-alueen kautta: vuorovaikutuksen ja kommunikoinnin, perehdytyksen ja opastamisen sekä tasavertaisuuden. Tutkimustulosten perusteella SOL Palveluiden ulkomaalaistaustaiset työntekijät kokivat johtamisen työyhteisössään hyväksi. Suuri osa vastaajista toivoi enemmän palautetta ja keskustelua työhön liittyvistä asioista, vaikka kommunikointiin oltiinkin tyytyväisiä. Perehdytykseen oltiin pääosin tyytyväisiä, mutta suurta hajontaa esiintyi osallistumisissa SOL Palveluiden järjestämiin koulutuksiin. Vaikka valtaosa vastaajista koki esimiehen kohtelevan työntekijöitä tasavertaisesti, oli joukossa myös niitä jotka olivat mielestään kokeneet syrjintää. Tilastollista riippuvuutta ei juurikaan löydetty tästä aineistosta. Ristiintaulukoimalla on tarkasteltu esimerkiksi kielitaidon merkitystä työntekijöiden kokemuksille. Tulos osoitti, ettei kielitaidolla ole vaikutusta työntekijöiden kokemuksiin.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että perehdytyksen, tuen ja kannustuksen merkitys siivoustyön laadun ylläpitämiseksi on tärkeää. Yhtenäisiä ja erityisesti ulkomaalaistaustaisille työntekijöille suunniteltuja perehdytyskäytänteitä tulee yrityksessä kehittää. Monikulttuurisen työyhteisön johtamisessa on sitouduttava kohtelemaan kaikkia tasavertaisesti. Tulosten perusteella tasavertaisen johtamisen toteutumiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.