Käytettävyystutkimus : case: Harmonia Nettikauppa
Honkalampi, Johanna (2009)
Honkalampi, Johanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200905042344
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Harmonia Nettikaupan käytettävyyttä ja antaa lopuksi kehitysehdotus sivuston käytettävyyden parantamisesta. Tutkimuksella tavoiteltiin uusia asiakkaita ja siksi sivusto oli tarkoitus saada helppokäyttöiseksi sivuja ensikertaa käyttävillä. Netissä asiakkaan on helppo vaihtaa palvelua, jos kokee sivut vaikeaksi käyttää. Sivustolla oli havaittavissa joitakin käytettävyysongelmia ja niitä lähdettiin tutkimaan käyttäjätesteillä. Käyttäjätesteillä pyrittiin löytämään mahdollisimman paljon käytettävyysongelmia, jotta sivustosta saataisiin helppokäyttöinen. Käytettävyyteen liittyy sivuston saavutettavuus eli esimerkiksi sen löydettävyys eri hakukoneilla ja hakemistoista. Työn lopussa on pienimuotoinen saavutettavuustesti.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan, miten käytettävyys tulee huomioida käyttöliittymäsuunnittelussa ja miten käytettävyys vaikuttaa palvelun laatuun. Teoriaosuus sisältää hieman tietoa myös sivuston saavutettavuudesta ja esteettömyydestä. Menetelmäosuudessa on kerrottu käyttäjätestien lisäksi muistakin käytettävyyden tutkimusmenetelmistä.
Sivuston käytettävyys testattiin kahdeksalla sivuston kohderyhmään kuuluvalla henkilöllä, jotka eivät olleet aikaisemmin käyttäneet Harmonia Nettikauppaa. Testihenkilöille annettiin yhdeksän tehtävää, jotka he suorittivat itsenäisesti sivustolla. Tehtäviä suorittaessaan henkilöiden tuli kertoa ääneen kaikki ajatuksensa, jotta saatiin selville heille muodostuneita mentaalimalleja. Tehtävien suorittamisen jälkeen henkilöiden kanssa keskusteltiin sivustosta valmiiksi muodostettujen kysymyksien avulla. Käyttäjätestit suoritettiin pääsääntöisesti henkilöiden kotona. Testitilanteet taltioitiin videolle. Käyttäjätestien lisäksi sivuston käytettävyyden arvioi yksi noviisi.
Käyttäjätesteissä ilmeni, että sivuston käytettävyys on huonolla tasolla. Käytettävyysongelmia löytyi melko paljon ja muutama niistä oli vakava. Vakavat ongelmat liittyivät tuotteiden ostamiseen. Kehitysehdotus painottuu vakavien ja melko vakavien ongelmien korjaukseen, mutta myös kosmeettisiin ongelmiin annetaan ratkaisuehdotuksia. Lopussa on esitetty ongelmat, joita noviisin arviossa tuli ilmi, mutta jotka eivät näkyneet käyttäjätestien tuloksissa, ja niihinkin on annettu kehitysehdotus. Myös sivuston saavutettavuuteen on annettu parannusehdotuksia. Kehitysehdotukset on annettu yrityksen käyttöön.
Työn teoriaosuudessa kerrotaan, miten käytettävyys tulee huomioida käyttöliittymäsuunnittelussa ja miten käytettävyys vaikuttaa palvelun laatuun. Teoriaosuus sisältää hieman tietoa myös sivuston saavutettavuudesta ja esteettömyydestä. Menetelmäosuudessa on kerrottu käyttäjätestien lisäksi muistakin käytettävyyden tutkimusmenetelmistä.
Sivuston käytettävyys testattiin kahdeksalla sivuston kohderyhmään kuuluvalla henkilöllä, jotka eivät olleet aikaisemmin käyttäneet Harmonia Nettikauppaa. Testihenkilöille annettiin yhdeksän tehtävää, jotka he suorittivat itsenäisesti sivustolla. Tehtäviä suorittaessaan henkilöiden tuli kertoa ääneen kaikki ajatuksensa, jotta saatiin selville heille muodostuneita mentaalimalleja. Tehtävien suorittamisen jälkeen henkilöiden kanssa keskusteltiin sivustosta valmiiksi muodostettujen kysymyksien avulla. Käyttäjätestit suoritettiin pääsääntöisesti henkilöiden kotona. Testitilanteet taltioitiin videolle. Käyttäjätestien lisäksi sivuston käytettävyyden arvioi yksi noviisi.
Käyttäjätesteissä ilmeni, että sivuston käytettävyys on huonolla tasolla. Käytettävyysongelmia löytyi melko paljon ja muutama niistä oli vakava. Vakavat ongelmat liittyivät tuotteiden ostamiseen. Kehitysehdotus painottuu vakavien ja melko vakavien ongelmien korjaukseen, mutta myös kosmeettisiin ongelmiin annetaan ratkaisuehdotuksia. Lopussa on esitetty ongelmat, joita noviisin arviossa tuli ilmi, mutta jotka eivät näkyneet käyttäjätestien tuloksissa, ja niihinkin on annettu kehitysehdotus. Myös sivuston saavutettavuuteen on annettu parannusehdotuksia. Kehitysehdotukset on annettu yrityksen käyttöön.