Maarakentajan koulutusohjelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö : Case-Pirkanmaan ammattiopisto
Välimäki, Martti (2011)
Välimäki, Martti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274932
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella minkälaisia työelämäyhteistyön mahdollisuuksia ammatillisella oppilaitoksella ja työelämällä on olemassa. Lisäksi tämän opinnäytetyön puitteissa tutkittiin millaista ammatillista osaamista työelämä odottaa vasta valmistuneelta maarakentajalta.
Toisen asteen ammatillinen koulutus painottuu vahvasti työelämälähtöisyyteen. Koulutusta on suunnattu aidoissa työelämätilanteissa tapahtuvaan oppimiseen ja osaamisen arviointiin. Ammatin osaamisen todentamista varten on kehitetty am-matinosaamisen näyttöjärjestelmä. Myös ammatillisen koulutuslainsäädännön mukaan koulutuksessa tulee huomioida työelämän tarpeet ja toimia yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Keskeisiä työelämäyhteistyön muotoja ovat oppilaiden työssäoppimisjaksot sekä opettajien työelämäjaksot. Työelämäyhteistyössä on mukana useita osapuolia, joiden jokaisen toiminta vaikuttaa koko työelämäyhteis-työn onnistumiseen. Yhteistyöhön osallistuu opiskelija, opettaja, koulutuksen tar-joaja, yritysmaailma ja yhteiskunta. Kaikki toimijat ovat riippuvaisia toisistaan.
Määrällisellä tutkimuksella haluttiin selvittää mitä tiedollisia ja taidollisia ominai-suuksia Pirkanmaalaiset maanrakennusalan työnantajat odottavat maarakentaja-opiskelijoilta heidän valmistuttuaan Pirkanmaan ammattiopistosta. Kyselylomak-keessa oli strukturoituja monivalintakysymyksiä, joita vahvistettiin avoimilla ky-symyksillä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Pirkanmaalla toimivat maanra-kennusalan yritykset, joiden kotikunta on Nokia, Pirkkala, Tampere ja Ylöjärvi. Kohderyhmään kuuluivat myös em. kuntien kunnallistekniikan rakentamisen osastot. Tutkimusaineisto kerättiin internet-kyselylomakkeella marraskuussa 2010. Kyselyjä lähetettiin 78, vastauksia saatiin 31, joten vastausprosentiksi tuli 40. Tutkimustuloksissa tärkeimmäksi seikaksi nousi oman työn vastuun tiedostaminen. Tärkeimmäksi ammatillisiksi osaamisalueiksi vastaajat kokivat piirustusten lukutaidon.
Toisen asteen ammatillinen koulutus painottuu vahvasti työelämälähtöisyyteen. Koulutusta on suunnattu aidoissa työelämätilanteissa tapahtuvaan oppimiseen ja osaamisen arviointiin. Ammatin osaamisen todentamista varten on kehitetty am-matinosaamisen näyttöjärjestelmä. Myös ammatillisen koulutuslainsäädännön mukaan koulutuksessa tulee huomioida työelämän tarpeet ja toimia yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa. Keskeisiä työelämäyhteistyön muotoja ovat oppilaiden työssäoppimisjaksot sekä opettajien työelämäjaksot. Työelämäyhteistyössä on mukana useita osapuolia, joiden jokaisen toiminta vaikuttaa koko työelämäyhteis-työn onnistumiseen. Yhteistyöhön osallistuu opiskelija, opettaja, koulutuksen tar-joaja, yritysmaailma ja yhteiskunta. Kaikki toimijat ovat riippuvaisia toisistaan.
Määrällisellä tutkimuksella haluttiin selvittää mitä tiedollisia ja taidollisia ominai-suuksia Pirkanmaalaiset maanrakennusalan työnantajat odottavat maarakentaja-opiskelijoilta heidän valmistuttuaan Pirkanmaan ammattiopistosta. Kyselylomak-keessa oli strukturoituja monivalintakysymyksiä, joita vahvistettiin avoimilla ky-symyksillä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Pirkanmaalla toimivat maanra-kennusalan yritykset, joiden kotikunta on Nokia, Pirkkala, Tampere ja Ylöjärvi. Kohderyhmään kuuluivat myös em. kuntien kunnallistekniikan rakentamisen osastot. Tutkimusaineisto kerättiin internet-kyselylomakkeella marraskuussa 2010. Kyselyjä lähetettiin 78, vastauksia saatiin 31, joten vastausprosentiksi tuli 40. Tutkimustuloksissa tärkeimmäksi seikaksi nousi oman työn vastuun tiedostaminen. Tärkeimmäksi ammatillisiksi osaamisalueiksi vastaajat kokivat piirustusten lukutaidon.