Jaa miten se nyt meni? Mistä asioista osastolta kotiutuneet potilaat soittavat?
Uusitalo, Mari (2011)
Uusitalo, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104274915
Tiivistelmä
Potilasohjaus on tärkeä osa hoitajan ammattitaitoa. Hyvän ohjauksen saaneella potilaalla on paremmat valmiudet hoitaa itseään ja selviytyä arjen haasteista kotiuduttuaan. Onnistunut potilasohjaus vaatii hoitajalta tarkkaa aiheen kliinistä tuntemusta, hyviä vuorovaikutus- sekä viestintätaitoja. Lyhentyneet hoitojaksot ja hoitohenkilökunnan kiireet tuovat haasteita onnistuneelle kotiutukselle.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää mistä asioista osastolta kotiutuneet potilaat soittavat takaisin osastolle. Tutkimusmateriaalia kerättiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä sijaitsevalla kirurgisella osastolla. Hoitohenkilökunta kirjasi paperille kotiutuneiden potilaiden soittojen aiheita.
Työni tavoitteena on antaa kyseessä olevalle osastolle tietoa, mistä asioista osastolta kotiutuneet potilaat kaipaavat enemmän tietoa ja parempaa perehtymistä ollessaan osastolla. Näin hoitajat voivat kehittää omaa työtään potilasohjauksessa ja potilaiden kotiuttamisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista menetelmää. Aineisto sisältää 70 potilaiden kysymää asiaa. Tulosten mukaan useat potilaat kaipaavat tarkempaa tietoa haavanhoidosta. Lähes kolmasosa kirjatuista puheluista liittyi haavanhoito-ohjeisiin. Toiseksi eniten, 17 % puheluista, tiedusteltiin lääkärin tekemiä asiakirjoja, kuten todistukset ja epikriisi sekä epäiltiin leikkauksen jälkeisiä komplikaatioita. Yleisiä leikkauksen jälkeiseen itsehoitoon liittyviä asioita, kuten liikkumis- ja jumppausohjeita, kaipasi 13 prosenttia puheluista. Jatkohoidon aikataulu oli hukassa yhdeksältä prosentilta yhteydenoton tehneeltä potilaalta.
Jatkotutkimusehdotuksena esitän tutkimuksen potilaiden näkökulmasta ohjauksen riittävyydestä ja ymmärrettävyydestä. Lisäksi voitaisiin tutkia hoitajan ajankäyttöä, kuinka paljon hän käyttää aikaa potilaan ja hänen omaisten ohjaukseen sekä kotiutuksen järjestelyyn ja mihin muuhun hänen aikansa kuluu. Tuotokseen perustuvia opinnäytteitä voitaisiin tehdä erilaisista kirjallisista potilasohjeista, joita voitaisiin hyödyntää osastolla potilaiden ohjauksessa.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on selvittää mistä asioista osastolta kotiutuneet potilaat soittavat takaisin osastolle. Tutkimusmateriaalia kerättiin Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä sijaitsevalla kirurgisella osastolla. Hoitohenkilökunta kirjasi paperille kotiutuneiden potilaiden soittojen aiheita.
Työni tavoitteena on antaa kyseessä olevalle osastolle tietoa, mistä asioista osastolta kotiutuneet potilaat kaipaavat enemmän tietoa ja parempaa perehtymistä ollessaan osastolla. Näin hoitajat voivat kehittää omaa työtään potilasohjauksessa ja potilaiden kotiuttamisessa.
Tutkimusmenetelmänä käytin laadullista menetelmää. Aineisto sisältää 70 potilaiden kysymää asiaa. Tulosten mukaan useat potilaat kaipaavat tarkempaa tietoa haavanhoidosta. Lähes kolmasosa kirjatuista puheluista liittyi haavanhoito-ohjeisiin. Toiseksi eniten, 17 % puheluista, tiedusteltiin lääkärin tekemiä asiakirjoja, kuten todistukset ja epikriisi sekä epäiltiin leikkauksen jälkeisiä komplikaatioita. Yleisiä leikkauksen jälkeiseen itsehoitoon liittyviä asioita, kuten liikkumis- ja jumppausohjeita, kaipasi 13 prosenttia puheluista. Jatkohoidon aikataulu oli hukassa yhdeksältä prosentilta yhteydenoton tehneeltä potilaalta.
Jatkotutkimusehdotuksena esitän tutkimuksen potilaiden näkökulmasta ohjauksen riittävyydestä ja ymmärrettävyydestä. Lisäksi voitaisiin tutkia hoitajan ajankäyttöä, kuinka paljon hän käyttää aikaa potilaan ja hänen omaisten ohjaukseen sekä kotiutuksen järjestelyyn ja mihin muuhun hänen aikansa kuluu. Tuotokseen perustuvia opinnäytteitä voitaisiin tehdä erilaisista kirjallisista potilasohjeista, joita voitaisiin hyödyntää osastolla potilaiden ohjauksessa.