Tax free myynnin kehittäminen Clas Ohlsonin Lappeenrannan yksikössä
Kuosma, Tuomo (2011)
Kuosma, Tuomo
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201104285089
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin vuoden 2010 huhtikuusta vuoden 2010 joulukuun loppuun kestäneellä aikavälillä venäläisasiakkaille suunnattujen markkinointi-toimenpiteiden vaikutusta tax free- myynnin määrään.
Yrityksessä ei ole ollut aikaisemmin merkittävää tax free- myyntiä ja venäläisiin asiakkaisiin on syytä panostaa tulevaisuudessa. Yritys ei ole venäläisille entuudestaan tuttu, ja markkinointia sinne suuntaan on ollut vaikea saada, joten tämä tutkimus on tarpeellinen, koska siinä nähdään tax free- myynnin osuus ja sen kasvu selkeästi. Tämän työn perusteella on helpompi lähteä perustelemaan yrityksen markkinointiosastolle Venäjälle suuntautuvien markkinointitoimien tarpeellisuutta.
Työn toteutuminen suoritettiin keräämällä aineistoa tutkimusaikaväliltä yhteistyössä Global Bluen ja Clas Ohlsonin omien tietojärjestelmien avulla. Tutkimukseen lisättiin myös venäläisasiakkaille pienimuotoinen haastattelu, joka suoritettiin myymälässä. Kaikki tulokset koostettiin ja tehtiin niistä selkeät kuviot. Kuvioissa ei tulla esittämään lukuja tai asteikkoja. Kaikki myynteihin ja venäläisasiakkaiden määrään liittyvät luvut ovat yrityksen omaa tietoa, jota ei saa julkaista. Kehitysehdotuksia ei tässä työssä tarkemmin esitetä, ne jäävät ainoastaan työn tilaajalle.
Työn tuloksena saatiin selkeämpi kuva venäläisasiakkaiden määrän kasvusta sekä markkinointitoimenpiteiden vaikutuksesta. Markkinoinnin tarkoituksena on lisätä yrityksen tunnettavuutta venäläisasiakkaille, ja työn yhteydessä saatiin uusia kehitysehdotuksia.
Yrityksessä ei ole ollut aikaisemmin merkittävää tax free- myyntiä ja venäläisiin asiakkaisiin on syytä panostaa tulevaisuudessa. Yritys ei ole venäläisille entuudestaan tuttu, ja markkinointia sinne suuntaan on ollut vaikea saada, joten tämä tutkimus on tarpeellinen, koska siinä nähdään tax free- myynnin osuus ja sen kasvu selkeästi. Tämän työn perusteella on helpompi lähteä perustelemaan yrityksen markkinointiosastolle Venäjälle suuntautuvien markkinointitoimien tarpeellisuutta.
Työn toteutuminen suoritettiin keräämällä aineistoa tutkimusaikaväliltä yhteistyössä Global Bluen ja Clas Ohlsonin omien tietojärjestelmien avulla. Tutkimukseen lisättiin myös venäläisasiakkaille pienimuotoinen haastattelu, joka suoritettiin myymälässä. Kaikki tulokset koostettiin ja tehtiin niistä selkeät kuviot. Kuvioissa ei tulla esittämään lukuja tai asteikkoja. Kaikki myynteihin ja venäläisasiakkaiden määrään liittyvät luvut ovat yrityksen omaa tietoa, jota ei saa julkaista. Kehitysehdotuksia ei tässä työssä tarkemmin esitetä, ne jäävät ainoastaan työn tilaajalle.
Työn tuloksena saatiin selkeämpi kuva venäläisasiakkaiden määrän kasvusta sekä markkinointitoimenpiteiden vaikutuksesta. Markkinoinnin tarkoituksena on lisätä yrityksen tunnettavuutta venäläisasiakkaille, ja työn yhteydessä saatiin uusia kehitysehdotuksia.