Asiakaskysely osana tuote-esitteen suunnitteluprosessia
Ronkainen, Tero (2011)
Ronkainen, Tero
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105025493
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Enon Höyläämö Ky:n sidosryhmäläisten mielipiteitä uuden tuote-esitteen sisällöstä. Yrityksen nykyinen tuote-esite on peräisin 1980-luvulta, eikä se täytä enää sille asetettuja vaatimuksia. Tuote-esite on osa yrityksen käyttämää markkinointiviestintää, jonka tarkoituksena on saada aikaan kysyntää tai kysyntään positiivisesti vaikuttavia ilmiöitä. Markkinointiviestintä on yksi markkinoinnin neljästä peruskilpailukeinosta ja se kohdistuu yrityksen ulkoisiin sidosryhmiin. Onnistuakseen markkinointiviestintä vaatii tiettyjen viestinnän perusedellytysten täyttymistä.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen menetelmä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselykaavaketta, joka lähetettiin sidosryhmäläisille sähköpostilla tammikuussa 2011 ja vastauksia karhuttiin 2 viikon kuluttua kyselyn lähettämisestä. Lähes kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että uuden tuote-esitteen tulisi olla painetun esitteen lisäksi myös sähköisessä muodossa. Ulkomaalaisia asiakkaita tavoittaakseen tulisi esitteen olla myös englannin kielellä, ei pelkästään suomeksi. Tärkeimmiksi tuote-esitteen sisältöä koskeviksi asioiksi nousivat tuotteiden mitat sekä valokuvat valmiista tuotteista ja tuotteet hinnoiteltuna. Vastausprosentti jäi 47.5 prosenttiin. Tästä sekä kohderyhmän pienuudesta johtuen tutkimuksen tuloksia ei voida pitää luotettavina ja tutkimus tulisikin uusia mahdollisimman pian ja miettiä tutkimuksen suorittamista kohdennettuna kyselytutkimuksena tärkeimmille sidosryhmäläisille.
Tutkimusmenetelmänä oli kvantitatiivinen eli määrällinen menetelmä. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua kyselykaavaketta, joka lähetettiin sidosryhmäläisille sähköpostilla tammikuussa 2011 ja vastauksia karhuttiin 2 viikon kuluttua kyselyn lähettämisestä. Lähes kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että uuden tuote-esitteen tulisi olla painetun esitteen lisäksi myös sähköisessä muodossa. Ulkomaalaisia asiakkaita tavoittaakseen tulisi esitteen olla myös englannin kielellä, ei pelkästään suomeksi. Tärkeimmiksi tuote-esitteen sisältöä koskeviksi asioiksi nousivat tuotteiden mitat sekä valokuvat valmiista tuotteista ja tuotteet hinnoiteltuna. Vastausprosentti jäi 47.5 prosenttiin. Tästä sekä kohderyhmän pienuudesta johtuen tutkimuksen tuloksia ei voida pitää luotettavina ja tutkimus tulisikin uusia mahdollisimman pian ja miettiä tutkimuksen suorittamista kohdennettuna kyselytutkimuksena tärkeimmille sidosryhmäläisille.