Laatuvirheiden estäminen : Rakennustoimisto Pohjola Oy:n uudisasuntokohteiden laadun kehittäminen
Pyhäjärvi, Joonas (2011)
Pyhäjärvi, Joonas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105056239
Tiivistelmä
Rakennushankkeeseen ryhtyvällä on paljon vastuuta kannettavanaan, kuten vastuu lopputuloksesta ja tuloksen laadusta. Myydessään rakentamansa kohteen osakkeita, sovelletaan myyjään eli perustajaosakkaaseen asuntokauppa-lakia. Rakennustoimisto Pohjola Oy on ollut Pirkanmaan suurin asuntorakentaja muutaman viime vuoden ajan ja nämä kohteet ovat olleet pääasiassa perustajaurakointikohteita. Asuntokauppalain mukaan myyjän on järjestettävä 12–15 kuukauden kuluttua kohteen luovutuksesta vuositarkastus, jonka yhteyteen kuuluu rakennuksessa havaittujen virheiden korjaaminen.
Rakentamisen laatu pohjautuu alan kokemuspohjaan ja alan julkaisujen määrittämiin laatumääreisiin. Näitä määreitä ovat esimerkiksi Rakennustöiden yleiset laatuvaatimukset -julkaisut. Rakentamisen laadussa virheeksi luokitellaan näiden laatumääräysten vastainen tulos tai sellainen tulos, josta on vaaraa terveydelle tai omaisuudelle.
Työssä kartoitettiin Rakennustoimisto Pohjolan uudisasuntokohteissa esiintyvien laatuvirheiden kymmenen yleisintä virhettä, etsittiin virheisiin johtavia syitä ja pyrittiin löytämään keinoja näiden virheiden estämiseen, jonka myötä saataisiin vuosikorjauskustannukset vähenemään ja kohteet korjattua ajallaan ja nopeasti. Työ lopputuloksena tuli olla ohjekirja, joka oli tarkoitettu työmaajohdon käyttöön. Ohjekirjaan oli kerätty tarvittavaa teknistä tietoa, hyviä sopimustekniikoita ja tärkeitä huomiota liittyen kymmeneen yleisimpään laatuvirheeseen. Ohjekirjan tuli olla helppolukuinen, käyttökelpoinen ja tehokas.
Virheisiin johtavien syiden etsimisessä ja niiden torjumisen kehittämisessä oli mukana yrityksen työmaajohtoa, joka edisti omalla panoksellaan hyvää lopputulosta. Työn liitteenä olevaan Työlajikohtaiseen laatuohjeeseen saatiin kerättyä tärkeää tietoa ja keinoja virheiden estämiseen. Sen käytön hyödyt näkyvät vasta muutaman vuoden päästä, kun kohteet, joissa ohjeen sisältöä on sovellettu tulevat vuosikorjausvaiheeseen.
Rakentamisen laatu pohjautuu alan kokemuspohjaan ja alan julkaisujen määrittämiin laatumääreisiin. Näitä määreitä ovat esimerkiksi Rakennustöiden yleiset laatuvaatimukset -julkaisut. Rakentamisen laadussa virheeksi luokitellaan näiden laatumääräysten vastainen tulos tai sellainen tulos, josta on vaaraa terveydelle tai omaisuudelle.
Työssä kartoitettiin Rakennustoimisto Pohjolan uudisasuntokohteissa esiintyvien laatuvirheiden kymmenen yleisintä virhettä, etsittiin virheisiin johtavia syitä ja pyrittiin löytämään keinoja näiden virheiden estämiseen, jonka myötä saataisiin vuosikorjauskustannukset vähenemään ja kohteet korjattua ajallaan ja nopeasti. Työ lopputuloksena tuli olla ohjekirja, joka oli tarkoitettu työmaajohdon käyttöön. Ohjekirjaan oli kerätty tarvittavaa teknistä tietoa, hyviä sopimustekniikoita ja tärkeitä huomiota liittyen kymmeneen yleisimpään laatuvirheeseen. Ohjekirjan tuli olla helppolukuinen, käyttökelpoinen ja tehokas.
Virheisiin johtavien syiden etsimisessä ja niiden torjumisen kehittämisessä oli mukana yrityksen työmaajohtoa, joka edisti omalla panoksellaan hyvää lopputulosta. Työn liitteenä olevaan Työlajikohtaiseen laatuohjeeseen saatiin kerättyä tärkeää tietoa ja keinoja virheiden estämiseen. Sen käytön hyödyt näkyvät vasta muutaman vuoden päästä, kun kohteet, joissa ohjeen sisältöä on sovellettu tulevat vuosikorjausvaiheeseen.