Hjälp åt alkoholmissbrukare via tolvstegsprogrammet och motiverande samtal : En litteraturstudie
Blomqvist, Nikita (2011)
Blomqvist, Nikita
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201105107116
Tiivistelmä
AA:s tolvstegsprogram och motiverande samtal är behandlingsmetoder som används i arbetet med alkoholmissbrukare. Arbetets syfte är att nå en djupare förståelse för metoderna och få en insikt i metodernas innehåll samt i vilka principer metoderna följer. Frågeställningarna i arbetet är: Vilka socialpedagogiska element kan tas fram ur behandlingsmetoderna? Vad i metoderna är det som bidrar till goda behandlingsresultat? Vad är det som gynnar goda resultat för klienten, samt vilken roll har socialpedagogen/den professionella? Har metoderna något gemensamt som eventuellt kan vara det som leder till de goda behandlingsresultaten? Arbetet är en litteraturstudie och materialet består av artiklar från olika databaser. Urvalskriterierna är att artiklarna är tillgängliga för alla, utgivna på svenska eller engelska samt publicerade på 2000-talet. Resultaten visar att socialpedagogiska element i de båda metoderna handlar om relationen mellan klienten och den professionella samt relationerna klienterna emellan. Arbetssätten som används i metoderna är också av socialpedagogisk karaktär, klienternas upplevelse av delaktighet går också under rubriken socialpedagogik. De mest tydliga faktorer som bidrar till goda behandlingsresultat i de båda metoderna är följande: båda metoderna är klientcentrerade, utgår från klientens egen inre motivation till en förändring, och önskan om avhållsamhet i fortsättningen samt klienternas nya sociala nätverk som uppstår som en följd av deltagandet i behandlingarna. Upplevelsen av delaktighet leder också till goda behandlingsresultat. Gemensamt för båda metoderna är klientcentrering, ett målmedvetet arbetssätt, tanken att motivationen till förändringen skall komma från klienten själv samt de nya sociala nätverken och kontakterna som deltagandet i behandlingen medför för klienterna. AA’s twelve step program and motivational interviewing are treatments used with alcoholics. The aim in this study is to achieve a deeper understanding of the methods and get an insight of the methods, the content and what principles the methods follow. The research questions are: 1) What social pedagogy element can be earmarked from the methods? 2) What is it that contributes to good treatment results? 3) What is it that conduct to good treatment result for the client, and which role does the professional have in striving for good treatment results? 4) Does the methods have any similarity that perhaps leads to good treatment results? The study is a literature review and articles consisted from various databases. The selection criteria is that the articles are accessible to all, appearing in English or Swedish, published in year 2000 or after that. The results show that the social pedagogy elements in both methods are the relationship between the client and the professional, and the relationships clients among. Approaches used in the methods are also of social pedagogical nature. Clients’ experience of participation also goes under the heading social pedagogy. Most obvious factors that contribute to good treatment results of both methods are: both methods are client- centered, based on the client’s own internal motivation to change, desirable abstinence in the future, the client’s new social networks as a result of participation in the treatments, the experience of participation also leads to good results. Common to both methods is that they are client- centered, goal oriented, and the idea that motivation for change must come from clients themselves, and the new social network and contacts that participation in treatment leads to.